سرپرست جمعیت هلال احمر استان بوشهر با اشاره به اینکه تاکنون ۱۶۰ منزل نسبت به تخلیه آب باران با همکاری نیروهای هلال احمر اقدام شده گفت: امدادرسانی در تخلیه آب باران از منازل در برخی نقاط استان بوشهر ادامه دارد.

به گزارش آماج خبر، بارش باران در نقاط مختلف استان بوشهر از روز چهارشنبه آغاز شد که آمار هواشناسی حاکی از  ثبت بیش از ۸۸ میلیمتر بارش باران در برخی نقاط استان است.

گزارش مدیرکل بحران استان بوشهر حاکی است به دنبال وقوع بارش‌های سیل‌آسا در نقاط مختلف استان، تیم‌های عملیاتی و امدادی به‌صورت شبانه‌روزی در حال امدادرسانی و کمک به باز شدن محورها و معابر هستند.

مدیرکل بحران استان بوشهر با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری در سطح استان آبگیری شد گفت: حجم تقریبی استحصال آب در این سازه‌ها بیش از ۱۷ میلیون متر مکعب است.

کورش دهقان با اشاره به تداوم بارش باران در نقاط مختلف استان بوشهر اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سامانه مونسون تا دوشنبه هفته آینده در استان بوشهر فعال است و تمام راهکارهای لازم برای پیشگیری از خسارت و بروز مشکلات با مشارکت دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان بوشهر تدوین شده است.

وی با اشاره به وضعیت بارش باران در ۲ روز گذشته در استان بوشهر تصریح کرد: در بارندگی روزهای پنجم و ششم مرداد ماه حدود ۵۰ درصد سازه آبخیزداری در سطح استان آبگیری شد.

مدیرکل بحران استان بوشهر حجم تقریبی استحصال آب در این سازه‌ها را بیش از ۱۷ میلیون مترمکعب دانست و گفت: سازه‌های آبخیزداری که آبگیری شده است در شهرستان‌های عسلویه، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان دشتستان قرار دارد.

دهقان بیان کرد: سازه‌های حوزه آبخیز شهرهای کنگان ، خورموج و برازجان در این بارندگی عملکرد مطلوب و تأثیر مثبتی در جلوگیری از بروز خسارت به زیرساخت‌ها در مناطق شهری داشته است.

وی کاهش خطر سیل را یکی از اهداف مهم پروژه‌های آبخیزداری دانست و خاطر نشان کرد: طرح‌های آبخیزداری در تغذیه و تقویت سفره‌های زیرزمینی نقش مهمی دارد که در این بارندگی به خوبی مشهود بود.

کورش دهقان از بازگشایی همه محورهای مواصلاتی استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: رفت و آمد در تمام محورهای مواصلاتی استان جریان دارد.وی بیان کرد: محور بوشهر به برازجان و شیراز که به سبب آبگرفتگی مسدود بود بازگشایی شد و تردد در جریان است.

مدیرکل بحران استان بوشهر با اشاره به رفع مشکلات آبگرفتگی منازل شهری و روستایی در نقاط مختلف استان خاطرنشان کرد: افزون بر ۱۶۰ واحد مسکونی که دچار آب گرفتگی شده بودند تمیز و تحویل مالکین شد.

دهقان با اشاره به اینکه تعداد ۲۰ گروه جهادی و تعدادی گروه‌های امدادی در حال کمک به آسیب‌دیدگان از سیل هستند تصریح کرد: تعداد زیادی از ماشین‌آلات راهسازی در حال هدایت آب‌های روان و پاکسازی مسیر رودخانه هستند.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان بوشهر با اشاره به اعزام تیم‌های عملیاتی برای کمک‌رسانی و خدمت‌رسانی به خانوارهای گرفتار و دچار آسیب از بارندگی افزود: در پی بارندگی شدید در شهرستان‌های، کنگان، دیر، دشتستان، دشتی و تنگستان نیروهای عملیاتی و امدادی جمعیت هلال احمر نسبت به توزیع اقلام امدادی و زیستی به آسیب‌دیدگان از این سیلاب و رفع آبگرفتگی اقدام کردند.

احسان ایزدپناه با اشاره به اینکه تاکنون ۱۶۰ منزل نسبت به تخلیه آب از آنها با همکاری نیروهای هلال احمر اقدام شده تصریح کرد: در این راستا ضمن توزیع چادرهای اسکان امدادی، نسبت به توزیع ۳۲۰ تخته پتو، ۲۰۰ کیلوگرم پلاستیک، ۴۰ کارتن غذا و بسته‌های بهداشتی اقدام شد.

وی بیان کرد: خدمات امدادرسانی و تخلیه آبگرفتگی در منازل همچنان در برخی نقاط استان ادامه دارد.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر هم از تداوم فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه هفته پیش‌رو خبر داد و بیان کرد: در این مدت در سطح استان، به‌خصوص نوار شرقی و مرتفع، وقوع ناپایدار موقت جوی به‌صورت رعدوبرق، رگبار باران، در مناطق مستعد با احتمال ریزش تگرگ و وزش تند باد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

فرج‌الله شکوهی‌‌پور خلیج‌فارس را مواج دانست و خاطر نشان کرد: ارتفاع موج دریا خلیج‌فارس در استان بوشهر ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر و در هنگام وزش تند باد ۹۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر است.

وی سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی و افزایش ارتفاع موج و ایجاد تلاطم دریا را از جمله مخاطرات سامانه مونسون دانست و تأکید کرد: از چرا دام در محدوده رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب و از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات و فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری شود.

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی