ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور حمله نظامی به شرق اوکراین را صادر کرد. بازارهای مالی به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند و بورس روسیه ۴۵ درصد ریخت.

با فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر حمله به شرق اوکراین، جنگ روسیه و اوکراین عملا آغاز شد. جنگی که هم کشورهای عضو ناتو و همسایگان را درگیر کرده و هم اقتصاد جهان را هدف گرفته است.

 

اما جنگ روسیه و اوکراین تاکنون چه واکنش‌ها و تاثیرات اقتصادی داشته است؟

رییس صندوق بین‌المللی پول گفت: اقدام نظامی روسیه در اوکراین خطر اقتصادی قابل توجهی را متوجه منطقه و دنیا می‌کند.

 

اتحادیه اروپا اعلام کرده که شدیدترین بسته تحریم‌های ممکن علیه روسیه را فعال می‌کند.نخست وزیر بریتانیا گفت ما با متحدان خود بسته تحریم های اقتصادی عظیمی را برای تضعیف اقتصاد روسیه اعمال خواهیم کرد.

 

آمریکا اعلام کرد که روسیه و شرکای اقتصادی این کشور را تحریم می‌کند.

پس از سقوط بازار سهام روسیه، بورس این کشور تعطیل شد!

 

قیمت نفت به ۱۰۵ دلار رسید. این بالاترین قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ تاکنون است. بانک جی پی مورگان چیس اند کو پیش‌بینی کرد قیمت‌های نفت احتمالا تحت تاثیر ادامه تشدید تنش‌ها بر سر اوکراین، در سه ماهه دوم به ۱۱۰ دلار در هر بشکه می‌رسند.

 

وزارت خارجه انگلیس: امروز و در روزهای آینده تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین اعلام خواهیم کرد.تحریم های ما فشار واقعی بر اقتصاد روسیه وارد خواهد کرد.

 

ناتو بیانیه داد: در حال استقرار نیروهای زمینی و هوایی اضافی در بخش شرقی اتحاد و همچنین افزودن به ناوگان دریایی در این منطقه هستیم.ریاست‌جمهوری اوکراین گفته در حملات روسیه، بیش از ۴۰ نظامی و ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

 

سازمان فوتبال اوکراین در پی ورود نیروهای نظامی روسی به این کشور، مسابقات این لیگ را به مدت ۳۰ روز به حالت تعلیق درآورد.

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت: از همه شهروندانی که آماده دفاع از کشور در برابر نیروهای روسی هستند، می‌خواهیم پا پیش بگذارند و کیف به هر کسی که بخواهد سلاح می دهد.

  • نویسنده : ماهک شریفی
  • منبع خبر : تجارت نیوز