بهره برداری از فاز اول(اضطراری) تصفیه خانه آب غدیر کرمانشاه بعنوان بخشی از طرح عظیم آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان، با حضور استاندار و جمعی از مسئولین استانی آغاز شد.

به گزارش آماج خبر، محمودرضا شهلایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه، امروز(هفتم شهریور) در ششمین روز از هفته دولت، در مراسم بهره برداری از این پروژه که در روستای سراب خشکه عمرمل برگزار شد، آب سد گاوشان را یکی از با کیفیت ترین آب های کشور خواند و افزود: پروژه عظیم آبرسانی از سدگاوشان به کرمانشاه سال ۱۳۸۹ با عملیات اجرایی احداث خط لوله انتقال آن شروع شد که در یک اقدام جهادی طی دو سال حدود ۷۳ کیلومتر خط لوله انتقال آن احداث و سال ۱۳۹۱ حدود ۱.۲ مترمکعب آب آن وارد تصفیه خانه شهید نظری شد و این روند تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ باتوجه به کمبود آب شرب در شهر کرمانشاه با دستور استاندار، قرارگاه عملیاتی آبرسانی به شهر کرمانشاه تشکیل شد و در این جلسات تصمیم گرفته شد که لوله خط انتقال آب از سد گاوشان به کرمانشاه را اوورهال کنیم، اما از آنجایی که حجم قابل توجهی از آب شهر توسط سد گاوشان تامین می شد، برای همین کار دشواری بود و در نهایت آب سراب تاق بستان را بصورت موقت جایگزین آن کردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه با بیان اینکه تنها ظرف ۲۵ روز با یک کار جهادی ۷۳ کیلومتر خط لوله انتقال آب سد گاوشان به کرمانشاه اوورهال شد، افزود: در این رابطه برخی از پیمانکاران بومی استان نیز بدون هیچ چشمداشتی به ما کمک کردند.

وی ادامه داد: از طرفی تلاش کردیم که تصفیه خانه غدیر را تکمیل و تجهیز کنیم تا وارد مدار شود که برای راه اندازی فاز اضطراری آن به اعتبار زیادی نیاز بود که با حمایت استاندار کرمانشاه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا کرد و توانستیم در مدت کوتاهی کار تجهیز و راه اندازی فاز اضطراری آن را انجام دهیم.

 

 

شهلایی اظهار کرد: تصفیه خانه غدیر در بلند مدت و تا افق سال ۱۴۱۵ حدود ۶۳ میلیون متر مکعب از آب شرب شهر کرمانشاه را به میزان دو متر مکعب در ثانیه تامین خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه این پروژه در قالب طرح عظیم آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان اجرا شده، عنوان کرد: خط انتقال ۷۳ کیلومتری، تصفیه خانه غدیر، مخازن داخل شهر، خطوط بین مخازن و ایستگاه های پمپاژ از پروژه های زیر مجموعه این طرح بزرگ هستند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه با بیان اینکه آب ورودی به این تصفیه خانه از سد گاوشان است، گفت: آب انتقالی از سد گاوشان در نزدیکی شهر کرمانشاه وارد تصفیه خانه غدیر می شود و ۲.۳ دهم متر مکعب بر ثانیه خروج آب از این تصفیه خانه خواهیم داشت.

 

وی در ادامه با بیان اینکه طرح بزرگ آبرسانی به سد گاوشان باید ظرف دو سال تکمیل شود، عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص پیدا کرد، اما برای تکمیل کامل آن به حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در خصوص اهمیت این پروژه هم گفت: طی یکسال گذشته کرمانشاه پس از ایلام دومین استان کشور از نظر کاهش بارش ها بوده که در سالجاری این میزان ۱۸۴ و در سال گذشته هم ۱۸۵ میلیمتر بوده است، یعنی تنها طی دو سال اخیر حدود ۸۰ درصد از منابع آبهای سطحی و ۷۰ درصد از منابع آبهای زیرزمینی استان افت پیدا کرده که این مسئله روی تامین آب شرب شهری هم تاثیرات زیادی می گذارد.

 

وی عنوان کرد: با این حال، با اجرای این پروژه بخش قابل توجهی از آب شرب مورد نیاز شهر کرمانشاه را تامین خواهیم کرد که نشان از درایت مسئولین استانی دارد.

  • نویسنده : نرگس سروری
  • منبع خبر : آماج خبر