مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به ادامه پاکسازی آلودگی نفتی در سواحل جنوبی استان گفت: آلودگی نفتی در سواحل استان بوشهر یکی از چالش‌های زیست محیطی اکوسیستم دریایی و سواحل است.

به گزارش آماج خبر، خلیج‌ فارس یکی از مناطق مهم و استراتژیک در استخراج و تولید نفت و دیگر مواد فسیلی است که این منطقه دریایی همواره موارد تهدید آلودگی‌های زیست محیطی است.

خلیج‌ فارس در عرصه تولید مواد غذایی و ذخایر دریایی دارای ظرفیت‌های مهمی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۹۰۰ گونه ماهی در خلیج‌ فارس زیست دارند که ذخایر آبزیان از جمله ماهی و میگو به سبب خسارت به زیستگاه‌های آنان کاهش یافته است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد سالانه بیش از ۶۰ هزار شناور نفتی، تجاری، ماهیگیری و نظامی در خلیج‌ فارس تردد می‌کنند و این آبراهه مهم و استراتژیک از پرترددترین مناطق دریایی جهان است.

یکی از عواملی که ذخایر آبزیان را همواره مورد تهدید قرار داده است آلودگی‌های نفتی است چرا که در خلیج‌ فارس انواع سکوهای استخراج، بهره‌برداری، انتقال و بارگیری نفت فعال است که این سازه‌ها خسارت زیادی به ذخایر آبزیان وارد کرده است.

آلودگی نفتی همواره در طول سال در سواحل گزارش می‌شود که آخرین آن در سواحل شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر است که از مردادماه تاکنون این سواحل به لکه‌های نفتی آلوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه پاکسازی آلودگی نفتی در سواحل شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر ادامه دارد اظهار داشت: الزامات پیشگیری از آلودگی نفتی در دریا و سواحل با جدیت پیگیری و علیه آلوده کنندگان شکایت می‌شود.

فرهاد قلی‌نژاد در پی وقوع آلودگی نفتی مجدد و رسیدن تاربال‌های نفتی به سواحل سیراف کنگان و چاه مجنون در روزهای اخیر به عاملین ایجاد آلودگی‌ها هشدار داد و گفت: عامل ایجاد آلودگی‌های روزهای اخیر تقریباً مشخص و به احتمال زیاد از شناورهای دریایی و نفتکش‌ها بوده که در حال شناسایی دقیق هستیم.

وی ادامه داد: البته عامل آلودگی‌های نفتی در دریا و سواحل فقط نفتکش‌ها نیستند و نشت نفت از خطوط انتقال و یا سکوها هم سبب ایجاد آلودگی نفتی و دریا و ساحل می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: همه شرکت‌ها، پایانه صادراتی، میعانات نفتی، نفتکش‌ها و سایر شناورها ملزم به رعایت اصول پیشگیری از ایجاد آلودگی‌های زیست محیط دریایی هستند، زیرا هر گونه آلودگی نفتی سبب خسارت فراوان به اکوسیستم دریایی و سواحل می‌شود.

قلی‌نژاد بیان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر هر گونه کوتاهی مدیران و شرکت‌های متولی را در آلودگی خلیج‌ فارس از طریق مراجع ذی‌صلاح پیگیری و شکایت و خسارت‌های وارده ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست دریایی و سواحل محاسبه و مطالبه می‌شود که تاکنون پرونده‌های حقوقى متعددی تشکیل و در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: وقوع موارد متعدد آلودگی نفتی در سواحل استان بوشهر یکی از چالش‌های زیست محیطی اکوسیستم دریایی و سواحل استان است.

یکی از مهمترین آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از تأسیسات و خطوط انتقال نفت و گاز در خلیج فارس است که لزوم بهبود مدیریت محیط زیستی تأسیسات و خطوط انتقال نفت و گاز امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است.

در همین حال معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از پایش و رصد آلودگی دریایی خبر داد و بیان کرد: هر نوع آلودگی دریایی در خلیج‌ فارس با  سیستم‌های پایش با دقت شناسایی و مقابله می‌شود.

محمد قاسمی از پاک‌سازی اسکله ۱۴ بوشهر از آلودگی نفتی ناشی از نشت نفت از یک شناور خبر داد و افزود: در پی آلودگی نفتی، هماهنگی‌های لازم برای اعزام تیم مقابله کننده انجام شد.

وی ادامه داد: این آلودگی به سبب ضایعات نفتی از عرشه شناور ایجاد شده بود و از سوی گروه مقابله با آلودگی به وسیله فنس بوم و مواد آلوده نفتی در کوتاه‌ترین زمان از سطح دریا پاک‌سازی شد.

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی