معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد: مردم یزد با ابتلای ۲۴ درصدی در زمینه دیابت رتبه اول و با ابتلای ۳۹ درصدی در زمینه فشار خون رتبه دوم را در کشور دارا هستند.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، شریفی در نشست هفته سلامت در جمع اصحاب رسانه استان یزد  با اعلام این خبر گفت: در آخرین پیمایش در زمینه بیماری‌های غیر واگیر که در سال ۱۴۰۰ انجام شد، مردم استان یزد با ابتلای ۲۴ درصدی در زمینه دیابت رتبه اول و با ابتلای ۳۹ درصدی در زمینه فشار خون رتبه دوم را دارا هستند.

شریفی افزود: سبک زندگی غلط، مصرف بیش از حد نمک، کم تحرکی، اضافه وزن، چاقی ، استرس‌ها و اضطراب‌ها از عوامل تاثیرگذار بر این آمار است.

وی افزود: بهترین استراتژی برای حفظ و ارتقای سلامت، خود مراقبتی است و آن هم با افزایش سواد سلامتی مردم  بدست می‌آید که به همت دانشگاه علوم پزشکی و با همکاری دستگاه‌های مرتبط اسناد ده گانه تنظیم شده و در شورای سلامت استان یزد تصویب و به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است تا در دستور کار نهاد‌ها و دستگاه‌ها قرار گیرد.

مسئول سازمان‌های مردم نهاد و خیران سلامت دانشگاه علوم پزشکی یزد هم در این نشست با اشاره به مشارکت خیران، موسسات و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی برای عبور از بحران کرونا گفت: در چهار سال گذشته خیران سلامت ۳۰۰ میلیارد تومان کمک‌های خیرخواهانه داشته اند.

لطفی افزود: از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال گذشته افزون بر ۷۵ میلیارد تومان به حوزه سلامت استان یزد کمک شد که در توسعه زیرساخت‌ها و تامین تجهیزات این بخش به کار گرفته شد.

وی با توجه به اهمیت حوزه سلامت در زمینه پیشگیری، آموزش و فعالیت‌های دانش بنیان از خیران خواست در این حوزه‌ها نیز سرمایه گذاری کنند.

رئیس سازمان اورژانس استان یزد هم در این نشست از افتتاح ۶ پایگاه اورژانس در مناطق مختلف استان یزد در سالجاری خبر داد و گفت: این پایگاه‌ها در ده بالا، طزرجان، بهاباد، چادر ملو و بفروئیه میبد راه اندازی می‌شوند.

دهقان، تعداد پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای و شهری استان یزد را ۶۳ مورد بیان کرد و افزود: ماهانه پنج هزار و ۵۰۰ ماموریت توسط نیرو‌های اورژانس انجام می‌شود که سه هزار و ۵۰۰ مورد آن‌ها مربوط به حوادث ترافیکی و مابقی غیر ترافیکی است.

  • نویسنده : مبینا یزدانی