نتایج یک پژوهش حاکی از این است که بازی‌های اکشن، اکشن-ماجرایی، نقش‌آفرینی و بازی‌های راهبردی بیش از سایر انواع بازی‌ به‌عنوان بستر صحیح انتقال دانش حقوقی زیست‌محیطی مناسب هستند.

به گزارش آماج‌خبر به نقل از ایسنا، محیط‌زیست مجموعه‌ای از به هم‌پیوستگی عوامل بیرونی است که رشد و حیات موجودات زنده انسانی، جانوری و گیاهی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. حقوق محیط‌زیست به‌مثابه یک حق بشری امروز اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر به‌ضرورت حفظ محیط‌زیست و به جبران‌ناپذیر بودن خسارات زیست‌محیطی بازمی‌گردد. در این چارچوب روش‌های آموزشی غیرمستقیم به‌مثابه فرصت‌های افزایش آگاهی عمومی در قبال حقوق محیط‌زیست قلمداد می‌شوند.

 

کارشناس مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه یکی از فرصت‌های آموزشی بازی‌های رایانه‌ای است، اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر سرگرم سازی مخاطب، امکان انتقال گزاره‌های حقوقی زیست‌محیطی را نیز فراهم می‌کند، ضمن اینکه ۲۰ درصد مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای کودکان هستند.

 

نسیبه صرامی افزود: در پژوهشی با عنوان «آموزش حقوق محیط‌زیست به کودک در بستر بازی‌های رایانه‌ای» که در هفتمین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه اصفهان ارائه شد، نویسندگان در پی تبیین راهکارهای موجود در آموزش عمومی حقوق محیط‌زیست به کودک در بستر بازی‌های رایانه‌ای بودند که فرصت‌های آموزشی موجود در بستر بازی‌های رایانه‌ای را موردبررسی قرار دادند.

 

وی بابیان اینکه گفته می‌شود بازی‌های رایانه‌ای واجد نوعی فضای زیستی مجازی هستند، تصریح کرد: فرد با انجام بازی در این فضا قرار گرفته و به برقراری تعامل ذهنی با مؤلفه‌های بازی مبادرت می‌ورزد.

 

صرامی اضافه کرد: این تعامل می‌تواند به‌عنوان فرصتی برای انتقال دانش حقوق محیط‌زیست مورداستفاده قرار گیرد. در این چارچوب، شایسته است تا با مخاطب‌شناسی صحیح، تأثیر اجتماعی آموزش موردنظر در بستر بازی‌های رایانه‌ای سنجیده شود.

 

وی با اشاره به تفاوت‌های آماری میان کشورهای گوناگون، خاطرنشان کرد: به‌طور نسبی ۲۰ درصد از مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند. به‌این‌ترتیب، آموزش حقوق محیط‌زیست به یک‌پنجم مخاطبان بازی رایانه‌ای فرصتی قابل‌توجه به وجود می‌آورد.

 

این کارشناس افزود: باوجود تفاوت‌های بنیادین موجود میان فضای بازی رایانه‌ای و فضای دانشگاهی، محتوای حقوق زیست‌محیطی را در پرتو دو ویژگی مطالب آموزشی ساده‌شده و برقراری تناسب میان سرگرمی و آموزش تدوین و منتقل می‌کند.

 

به گفته صرامی، در این پژوهش عنوان شد که بازی‌های رایانه‌ای ازنظر انواع به هشت دسته قابل‌تقسیم هستند که دراین‌بین، بازی‌های اکشن، اکشن-ماجرایی، بازی‌های نقش‌آفرینی و بازی‌های راهبردی بیش از سایر انواع به‌عنوان بستر صحیح انتقال دانش حقوق زیست‌محیطی مناسب تشخیص داده می‌شوند.

 

وی افزود: این پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند که بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان بستر آموزش حقوق محیط‌زیست برای کودکان قابل‌استفاده است و علاوه بر الزامات یادشده در انتقال دانش حقوقی زیست‌محیطی به این گروه سنی می‌توان از آن استفاده کرد.

 

پژوهش «آموزش حقوق محیط‌زیست به کودک در بستر بازی‌های رایانه‌ای» توسط علی مشهدی و آرش ملکی در هفتمین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در دانشگاه اصفهان ارائه شد.

 

 

  • نویسنده : سارا جباری