مدیرکل آموزش‌های شهروندی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: رویکرد مدیریت شهری در حوزه آموزش‌های شهروندی در زمینه آسیب‌های اجتماعی تاکید به پیشگیری است.

به گزارش آماج خبر، مهدی امیری گفت: در بحث آموزش‌های شهروندی در این دوره مدیریت شهری تمرکز بر ارائه آموزش‌های هدفمند و پایدار و تاثیرگذار به شهروندان است که به صورت گسترده از طریق فضای مجازی و حقیقی به شهروندان ارائه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور بسیاری فعالیت‌های این حوزه مجازی بوده است، افزود: خوشبختانه بسیاری از آموزش ها در فضای مجازی با استقبال شهروندان روبه رو شد و فضای مجازی فرصت خوبی در سیستم آموزش در کشور ایجاد کرد.

مهدی امیری بیان کرد: آموزش‌های شهروندی در دو بخش کودکان و نوجوانان و بزرگسالان در موضوعات مختلف برنامه‌ریزی شده است. بر این باوریم اگر برای تغییر رفتار گروه کودک و نوجوان هر چقدر سرمایه گذاری انجام دهیم، در بزرگسالی می‌توانیم بهره‌برداری کنیم. به عبارتی تغییر رفتار در گروه سنی کودک و نوجوان راحت‌تر ایجاد می شود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر گام دوم انقلاب و توجه به کودکان و نوجوانان، یادآور شد: اهمیت این قشر باعث شده تا برای آنان برنامه های مختلفی را در نظر بگیریم. بخشی از این تولیدات آموزشی است که به صورت انبوه در فضای مجازی منتشر می کنیم.

امیری با بیان اینکه از ظرفیت‌های شهرداری تهران مانند سرای محلات نیز در حوزه کودکان و نوجوانان استفاده می کنیم، تاکید کرد: با تعامل خوبی که با آموزش و پرورش داریم دوره های مختلف آموزشی را برای دانش آموزان در نظر گرفته‌ایم. تا قبل از بازگشایی مدارس با استفاده از کانالی که دانش آموزان استفاده می‌کردند بسیاری از آموزش‌ها را ارائه کردیم. اکنون نیز که مدارس باز شده است، از فضای مدرسه برای آموزش‌های شهروندی برای این قشر استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: عمده آموزش هایی که در نظر داریم رویکرد شاد دارند؛ اما هدف اصلی این است تا اخلاق صحیح شهروندی را در شهروندان پایه ریزی کنیم؛ چرا که بر این باوریم این رویکرد در نهایت باعث خواهد شد تا مردم نسبت به بسیاری از تکالیف شهروندی به راحتی اشراف و الزام داشته باشند.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران افزود: موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز رویکرد بعدی ما در شهرداری تهران است. یکی از تاکیدات شهردار تهران این است که ورود ویژه به حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم. ضمن اینکه قرارگاه آسیب‌های اجتماعی در شهرداری تهران به صورت منظم کار می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین مساله‌ای که به آن توجه ویژه داریم، پیشگیری است، ادامه داد: در این حوزه اداره کل آموزش شهروندی می‌تواند کمک کننده خوبی باشد. در کنار موضوع آسیب‌های اجتماعی به ماموریت‌های دیگری که شهرداری تهران دارد مانند مدیریت پسماند، حمل و نقل عمومی، محیط زیست، ایمنی و بحران نیز می‌پردازیم.

  • نویسنده : آیناز آقایی
  • منبع خبر : تولیدی