رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان بر آموزش و نهادینه کردن فرهنگ ترافیک پیش از بهره‌گیری از وسایل نقلیه در بین رانندگان را بسیار ضروری دانست.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، سرهنگ محمدرضا محمدی روز چهارشنبه افزود: در استان اصفهان که از پیشینه فرهنگی و تمدن غنی برخوردار است باید برای ترویج و نهادینه کردن این فرهنگ بیش‌ازپیش تلاش شود.

وی با اشاره به ابعاد ثانویه افزایش تصادفات گفت: پیامدهای ناشی از فقدان نیروی انسانی، معلولیت‌ها و مصدومیت‌های شدید، بی‌سرپرستی خانوارها و اختلالات روانشناسی ناشی از دست دادن افراد در تصادفات آن‌قدر آسیب‌زا است که باید برای رفتار و فرهنگ ترافیکی هرچه زورتر و بیشتر چاره‌اندیشی شود.

رییس پلیس راهور استان اصفهان افزود: ضعف فرهنگ و مهارت‌های رانندگی در جامعه موجب تبدیل برخی رانندگان به افرادی بی‌تمرکز، پرخاشگر و کم‌حوصله شده که همین امر عامل افزایش آمار نزاع و درگیری پس از بروز حوادث ترافیکی شده است.

به گفته وی تحقیقات صورت گرفته بیانگر آن است که عامل اول و اصلی بیشتر تصادفات ترافیکی، خطای انسانی ناشی از مهارت ناکافی و فقدان فرهنگ ترافیکی در بین رانندگان است که چاره آن تقویت و ترویج آموزش‌های رفتاری مربوط به حوادث ترافیکی در جامعه است.

سرهنگ محمدی افزود: در کشورهای پیشرفته از همان ابتدا و درزمانی که وسایل نقلیه به‌تدریج تکامل یافتند، نوعی تعلیم و تربیت برای استفاده از آن وسایل در نظر گرفته شد و تعلیمات مربوط به این رفتار جزء آموزش‌های اجتماعی و اخلاقی آن جوامع قرارگرفته است.

وی با تأکید بر ارتقای فرهنگ بهره‌گیری از وسایل نقلیه گفت: یکی از تأثیرات نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه، افزایش امنیت ترافیکی و ایمنی در جاده‌ها و در نهایت حفظ سرمایه‌های حیاتی مادی و معنوی است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان با اشاره به دستگاه‌های متولی در ترویج آموزش و فرهنگ تو رفتار ترافیکی گفت: به این منظور وظیفه سنگین و خطیری بر عهده نهادها و سازمان‌هایی همانند آموزش‌وپرورش، آموزش عالی و رسانه‌های ارتباط‌جمعی به‌ویژه تلویزیون به لحاظ بالا بودن آمار مخاطبان و بینندگان آن در جامعه است.

وی یادآور شد: از سویی آموزش رانندگان در زمان دریافت گواهینامه، ارزیابی رانندگان ازنظر جسمی و روحی، زیرسازی مناسب برای جاده‌ها و معابر، تولید خودروهای استاندارد و نصب تجهیزات کنترل سرعت بر روی آن‌ها ازجمله اقداماتی است که می‌تواند به کاهش حوادث رانندگی ناشی از تخطی رانندگان کمک کند.

بنا بر اعلام اداره‌کل پزشکی قانونی اصفهان، در ۲ ماهه اول امسال ۱۵۳ نفر در حوادث رانندگی جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری استان جان خود را از دست دادند و چهار هزار و ۵۲۴ نفر هم مصدوم شدند.

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی