مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل یک کارگروه ملی با دبیری قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی گفت: این کارگروه موظف است ظرف دو هفته در مرحله اول، ۴۰۰ محله کم برخوردار را در ۱۶ استان مرزی و همچنین تهران و کرمان شناسایی کند و به صورت ویژه در این مناطق متمرکز شود.

به گزارش آماج خبر، علی باقرزاده در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور در راستای استقرار عدالت آموزشی – تربیتی که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به موضوع این تفاهم نامه گفت: فهرست محلات محروم و کم برخوردار طی مطالعه‌ای احصاء و پس از همفکری با صاحب‌نظران اجتماعی اقتصادی، فرهنگی و آموزشی طرحی برای توسعه و توانمندسازی این محلات تهیه و اجمالا به تایید رهبری رسیده است و اکنون در حال پیاده سازی و اجرا با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط است.

وی افزود: مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله در سندتحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته است و می‌تواند منشاء آثار قابل توجهی در محله باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این تفاهم نامه در راستای تسهیلگری و پشتیبانی اجرای طرح مذکور منعقد می‌شود گفت: از جمله زمینه‌های همکاری مشترک می توان به حمایت و پشتیبانی مدارس از اجرای طرح، جلب مشارکت سازمان‌های مردم نهاد برای تشریک مساعی، تامین پوشش حداکثری آموزش و پرورش عمومی، ارتقای سطح توانمندسازی حرفه‌ای کارکنان مناطق در محلات کم برخوردار، تلاش برای بهبود کیفی خدمات آموزشی، اهتمام در خدمات مشاوره‌ای، راه اندازی پویش‌های رسانه‌ای مناسب برای جلب مشارکت‌های عمومی، افزایش میانگین سرانه آموزشی از جمله این موارد هستند.

باقرزاده ادامه داد: تحکیم و تثبیت رویکرد عدالت محوری برای رفع تبعیض‌های آموزشی و پرورشی، شناسایی و بسیج ظرفیت های مردمی و دستگاه‌های اجرایی، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری، ابلاغ نقش‌ها و مسئولیت‌های شوراهای محلات، غنی سازی اوقات فراغت، مشارکت در جذب خیرین مدرسه ساز، تشویق و ترغیب خانواده‌ها و اتباع برای ثبت نام در دوره‌های سوادآموزی و همچنین تداوم آموزش‌ها نیز از جمله وظایف است.

وی اضافه کرد: یک کارگروه ملی با دبیری قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی تشکیل شده و موظف است ظرف دو هفته در مرحله اول، ۴۰۰ محله کم برخوردار را در ۱۶ استان مرزی و همچنین تهران و کرمان شناسایی کند و به صورت ویژه در این مناطق متمرکز شود و شیوه نامه‌های اجرایی مربوط به هرکدام از موضوعات تفاهم نامه را ظرف دوماه ابلاغ کند. مدت اجرای تفاهم نامه چهارسال است و از امروز با امضای تفاهم نامه لازم الاجرا خواهد بود.

علی آقامحمدی، قائم مقام وزیر کشور در امور محلات نیز در این مراسم با بیان اینکه مقرر شد از امروز اقدامات محرومیت زدایی در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار آغاز شود گفت: در تلاشیم یک بسیج عمومی برای همکاری موثر در این زمینه شکل بگیرد.

وی افزود: استارت آپ‌های دانش آموزی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری در محلاتی چون هرندی تهران شکل گرفته تا کودکان محروم و مستعد تحصیل بتوانند از این امکان بهره مند شوند. در جلسات اخیر جامعه خیرین مدرسه ساز نیز کمیسیونی تحت عنوان ” مدرسه یار” تشکیل شده است و ظرفیت خوبی برای بسیج عمومی و حرکت به سمت پیشرفت محلات کم برخوردار وجود دارد.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه از هر دو کلاس درس در کشور، یک کلاس را خیرین می‌سازند گفت: دانش‌آموزی که مدرسه خیری می‌رود، اثر تربیتی بیشتری دارد.

وی با اشاره به شعار سال اظهار کرد: فعالیت دانش‌بنیان توسط نیروی انسانی شکل می‌گیرد و لازم است از دوران کودکی فرزندان این مرز و بوم را که مستعد و مستحق هستند را به درستی در مسیر آموزش هدایت کنیم. دلایل مختلفی چون وجود دارد که خودش را به صورت ناعدالتی آموزشی نشان می‌دهد. تاکنون الگوی ما در زمینه دانش‌آموزان کم‌برخوردار به صورت نقطه‌ای بود اما اکنون الگوی ما یکپارچه است و حتما با ورود نهادها و اشخاص مختلف و مراکز دانش‌بنیان و خلاق، شاهد اتفاقات خوب و هم افزایی خواهیم بود تا بتوانیم عدالت تربیتی و آموزشی را شاهد باشیم.

نوری افزود: پیشنهاد ایجاد قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر از روزهای اول حضورم در وزارت آموزش و پرورش ارائه و این قرارگاه تشکیل شد که فعالیت هایی را در این زمینه آغاز کرده و امید است بتوانیم تغییری در چهره آموزشی مناطق کم برخوردار ایجاد کنیم. یکی از کارهای مهم قرارگاه عدالت تربیتی، توجه ویژه به مدارس ۴۰۰ محله شناسایی شده در ۱۶ استان در فاز اول اجراست.

  • نویسنده : آیناز آقایی
  • منبع خبر : تولیدی