نتایج یک بررسی نشان می‌دهد: بیماری کووید-۱۹ تا دو سال پس از ابتلا به عفونت با بروز اختلالات مغزی مرتبط است.

به گزارش آماج خبر؛ افراد مبتلا به کووید-۱۹ تا دو سال پس از عفونت با خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی و روانی مانند مه مغزی، روان پریشی، تشنج و زوال عقل مواجه هستند.

بر اساس مطالعه جدید انجام شده در دانشگاه آکسفورد مشخص شد اضطراب و افسردگی پس از ابتلا به کووید شایع‌تر است، اگرچه معمولا طی دو ماه پس از ابتلا برطرف می‌شود.

متخصصان اظهار داشتند: نتایج بدست آمده پیامدهای مهمی برای بیماران و بخش درمانی دارد؛ زیرا نشان می‌دهد که موارد جدید بیماری‌های عصبی مرتبط با عفونت کووید-۱۹ احتمالا برای مدت قابل توجهی پس از فروکش کردن همه‌گیری گزارش می‌شود.

همچنین در مطالعه‌ای که سال گذشته در این دانشگاه انجام گرفت، مشخص شد یک سوم از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شش ماه پس از ابتلا به عفونت، یک بیماری روانی یا عصبی را تجربه کرده‌اند.

در بررسی اخیر، متخصصان خطرات ۱۴ اختلال مختلف را در بیش از ۱.۲۵ میلیون بیمار که بیشتر در ایالات متحده بودند، دو سال پس از ابتلا به کووید مورد مطالعه قرار دادند. همچنین این اطلاعات با سابقه بیماری حدود ۱.۲۵ میلیون نفر که تحت تاثیر سایر عفونت‌های تنفسی در همان دوره قرار داشتند، مقایسه شد.

متخصصان مشاهده کردند: بزرگسالان ۶۴ ساله و جوانتر که به کروناویروس مبتلا شده بودند در مقایسه با افرادی که عفونت های تنفسی مختلف داشتند بیشتر در معرض خطر مه مغزی بودند.

همچنین، ۴۵۰ مورد زوال عقل به ازای هر ۱۰ هزار نفر و ۸۵ مورد اختلالات روانپریشی به ازای هر ۱۰ هزار مورد در بین بیماران بالای ۶۵ سال مبتلا به کووید وجود داشت. این درحالیست که برای سایر عفونت‌های تنفسی ۳۳۰ مورد زوال عقل در هر ۱۰ هزار مورد و ۶۰ مورد اختلالات روان پریشی در هر ۱۰ هزار نفر گزارش شد.

متخصصان همچنین مشاهده کردند: کودکان مبتلا به کووید دو برابر بیشتر از کودکان مبتلا به سایر عفونت‌های تنفسی طی دو سال پس از ابتلا به کووید به عارضه صرع یا تشنج دچار می‌شوند.

محققان تاکید کردند: یافته‌های بدست آمده نشان دهنده ضرورت انجام تحقیقات بیشتر در این رابطه است که چرا چنین بیماری‌های عصبی پس از ابتلا به کووید رخ می‌دهد و چگونه می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد و تحت درمان قرار داد.

  • نویسنده : سپیده حیاتی