به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان از احیای حدود یکصد واحد صنعتی و تولیدی این استان در ۱۶ ماه گذشته خبرداد.

احمد شانیان، گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از موضوعات و مسائل مهمی که در دستور کار دولت قرار گرفت بازگرداندن واحد‌های صنعتی تعطیل به چرخه تولید و احیای آن‌ها و همچنین افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی است.

او افزود: در این زمینه دستاورد‌های خوبی حاصل شد و نتایج تلاش‌های همکاران ما سبب شد که در سال گذشته احیای ۵۰ واحد صنعتی، و نیز امسال احیای ۳۰ واحد صنعتی را داشتیم. قطعاً این رقم تا پایان سه ماه آخر سال افزایش می یابد و همچنین در حوزه معادن تعداد ۱۰ واحد معدنی در سال قبل و ۹ واحد معدنی نیز از ابتدای امسال تاکنون احیا شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بسیاری از مواردی که در زمینه احیای واحد‌های صنعتی استان همدان اتفاق افتاد، در موضوع “جذب سرمایه‌گذار جدید” بود، افزود: یک واحد و شرکت صنعتی ممکن است که بازار مناسبی نداشته باشد که برای احیای آن ضرورت دارد به آن مشاوره داده شود، تا بازار مناسب و متنوع برای آن ایجاد شود. یک شرکت تولیدی ممکن است با موضوعات سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و تعویض خط‌های تولیدی مواجه باشد که هر کدام از این موارد واحدها، باید متناسب با مشکلی که در مسیر فعالیت اقتصادی خود دارد، احیا شود.

شانیان تصریح کرد: یکی از موضوع‌های مهمی که در سازمان صمت برای افزایش بهره وری در نظر گرفتیم این است فضای واحد تولیدی بدون استفاده و متروکه باقی نماند.

او با تاکید بر اینکه متروکه باقی ماندن زمین باعث احتکار آن و بلوکه شدن آن زمین خواهد شد، افزود: در سازمان صمت همدان برای ما این مساله حائز اهمیت است که بتوان از فضا‌های موجود در استان بهره وری اقتصادی بیشتری کرد، و در عین حال “فضای توسعه‌ای و ایجادی” هم در دستور کار ما است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ واحد‌های صنعتی و تولیدی احیا شده را در ۲ مرحله شامل کارخانه‌های داخل و خارج از شهرک شهرک صنعتی در نظر گرفتیم گفت: این روند سبب ایجاد ۶۵۴ شغل در سال گذشته و ۳۷۵ شغل از ابتدای امسال تاکنون شده است.

شانیان با تاکید بر اینکه استان همدان امسال متعهد است ۴۰ واحد صنعتی را به چرخه تولید بازگرداند که تا پایان سال این رقم محقق خواهد شد، تصریح کرد: در پویایی و توسعه اقتصاد استان ۱۸ دستگاه اجرایی مستقیماً دخیل هستند؛ که وفاق و همدلی خوبی در این زمینه در استان، شکل گرفته است.
او در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یکی از اهداف اولویت دار در بحث توسعه اقتصادی استان، که ما دنبال می‌کنیم موضوع “جذب سرمایه‌گذار داخلی” است. زیرا جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی مخصوصاً در بخش خصوصی این مزیت را دارد که افرادی که به عنوان سرمایه گذار با آن‌ها کار می‌کنیم، حقیقی هستند و این سبب می‌شود در همکاری‌ها تسهیل و تسریع اتفاق بیفتد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان تصریح کرد: همچنین یک کلان پروژه‌ای در دست اقدام داریم که اگر موضوعات زیرساختی آن به زودی انجام شود، میزان جذب سرمایه آن بالغ بر ۱۵۰ میلیون یورو خواهد بود.

شانیان افزود: ۲۱ واحد تولیدی در استان در تملک بانک‌ها قرار دارد و در حال رایزنی برای برگرداندن آن‌ها به چرخه تولید هستیم؛ که البته پنج مورد از این تعداد در حال فعالیت است.

او با بیان اینکه متاسفانه با وجود تلاش‌های مستمر، سرمایه گذار کارخانه صنایع غذایی کیوان باز هم تخلف کرده است گفت: مشکلات این واحد تولیدی در دستگاه قضا پیگیری می‌شود و با جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم در اسرع وقت موضوعات قانونی آن حل شود. همچنین به محض خلع ید سرمایه‌گذار قبلی، آمادگی آن را داریم که این واحد را در مدت ۲۴ ساعت به چرخه تولید بازگردانیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه همدان این ظرفیت و پتانسیل را دارد که به عنوان یک مامن خوب به منظور سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تولیدی، صنایع معدنی و در کار بازرگانی در منطقه غرب کشور شناخته شود؛ گفت: سال آینده پنج پروژه کلان در حوزه صنایع اجرا می‌شود.

 

  • نویسنده : حسین فرهادی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان