مدیرکل استاندارد استان اصفهان با تاکید بر اینکه اخذ تاییدیه ایمنی ادواری آسانسور، اجباری است، گفت: این موضوع در اصفهان وضعیت قابل قبول و رضایت‌بخشی ندارد و بیشتر مالکان و بهره‌برداران برای دریافت تاییدیه ادواری اقدام نمی‌کنند.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایرنا، محمود فرمانی با بیان اینکه آسانسور مشمول استاندارد اجباری است، افزود: دریافت تأییدیه ایمنی اولیه و ادواری به‌منظور بهره‌برداری از آسانسور اجباری است و دستگاه‌هایی که تأییدیه ایمنی نداشته باشند، صلاحیت استفاده را ندارند.

وی بابیان اینکه تأییدیه ایمنی اولیه مربوط به نصب آسانسور و آغاز بهره‌برداری از آن است و تا زمانی که اخذ نشود، پروانه پایان کار برای ساختمان صادر نمی‌شود، اظهار داشت: تأییدیه ایمنی اولیه یک سال اعتبار دارد و پس‌ازآن باید هرسال برای دریافت تأییدیه ایمنی ادواری آسانسور اقدام کرد.

فرمانی با اشاره به اینکه شاهد روند خوبی برای دریافت تأییدیه ایمنی ادواری آسانسور به‌ویژه در اماکن عمومی در استان نیستیم، تصریح کرد: این موضوع دلایل متعددی دارد ازجمله ناآگاهی مردم نسبت به این موضوع و همچنین نداشتن ضمانت اجرایی که برای رفع آن‌ها به اطلاع‌رسانی نیاز است.

مدیرکل استاندارد اصفهان توضیح داد: اخذ تأییدیه ایمنی اولیه آسانسور به دلیل ضمانت اجرایی قوی که دارد یعنی صدور پایان کار ساختمان، روند بهتری نسبت به تأییدیه ادواری دارد به همین دلیل نیاز است که ضمانت اجرایی مناسبی نیز برای تأییدیه ادواری توسط قانون‌گذار اتخاذ شود.

وی با تأکید بر اینکه مالکان، بهره‌برداران و متولیان ساختمان‌ها باید برای اخذ تأییدیه ایمنی ادواری آسانسور خود اقدام کنند، افزود: اگر یک دستگاه آسانسور تأییدیه ایمنی ادواری نداشت و دچار مشکل یا خسارت شد، مدیر ساختمان یا مجتمع یا مسوول سازمان باید در قبال آن پاسخگو باشد و بیمه نیز خسارت آن را پرداخت نمی‌کند.

فرمانی بابیان اینکه ما با مشکل ضمانت اجرایی برای تأییدیه ایمنی ادواری مواجه هستیم، اظهار داشت: دریافت تأییدیه ایمنی ادواری برای آسانسورهایی که در اماکن عمومی و پرتردد نصب هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما از مالکان و بهره‌برداری درخواست داریم که به دلیل حفظ جان مردم و مسئولیت اجتماعی خود این موضوع را جدی بگیرند.

وی بابیان اینکه آمار دقیقی از تعداد آسانسورهای نصب‌شده در اماکن مختلف در استان اصفهان وجود ندارد، اظهار داشت: مجتمع‌های تجاری، اداره‌ها، بیمارستان‌ها، پل‌های هوایی و مراکز پزشکی ازجمله مراکزی هستند که میزان استفاده از آسانسور در آن‌ها زیاد است.

مدیرکل استاندارد اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت اخذ تأییدیه ایمنی در سازمان‌های دولتی در یک سال اخیر به دلیل مکاتبات صورت گرفته و جلسه‌های برگزارشده، مقداری نسبت به دیگر بخش‌ها بهبود یافت، تصریح کرد: اما درزمینهٔ اماکن عمومی وضعیت خوبی نداریم.

وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به یک ارزیابی اولیه از وضعیت ایمنی در آسانسورهای اماکن عمومی، مقرر است که ۱۵۰ دستگاه آسانسور توسط اداره کل استاندارد استان مورد بازرسی قرار گیرد، گفت: این کار  ابلاغ اعتبار مورد نیاز آغاز و گزارش آن به مسوولان ارشد استان اعلام می شود.

فرمانی یکی از روش های مهم برای افزایش ضریب ایمنی آسانسورها را آموزش‌های همگانی و افزایش اطلاعات مردم در این زمینه دانست و افزود: سال گذشته از پنج هزار و ۲۳۴ بازرسی آسانسور در استان، سه هزار و ۴۹۳ مورد بازرسی منجر به صدور تأییدیه ایمنی تا پایان سال شد.

  • نویسنده : فاطمه کریمیان