اگر خریدارانی با نقدینگی بالای ۲هزار میلیارد آماده خرید بلوک ۵۱ درصدی استقلال یا پرسپولیس باشند آینده هر دو باشگاه دستخوش تغییرات بزرگ است.

شرایط واگذاری ۵۱ درصد از سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در هیئت عالی واگذاری بورس تصویب شده است و در صورت محقق شدن این موضوع ساختار مدیریتی و اداری هردو باشگاه دچار تغییرات بزرگی خواهد شد و در عین حال وزارت ورزش دیگر مالک این دو قطب ورزشی ایران نخواهد بود.

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی، درباره این موضوع اینطور توضیح داده است:« در جلسه امروز هیئت عالی واگذاری، شرایط واگذاری ۵۱ درصد سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به صورت یکجا و یا سه بلوک ۱۷ درصدی همزمان به تصویب سازمان خصوصی سازی مشخص شد.»

با این وصف اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند از تاریخی که به زودی از سوی سازمان خصوصی سازی کشور اعلام خواهد شد، برای خرید این بلوک مدیریتی اقدام کنند.

نکته قابل توجه درباره واگذاری این بلوک مدیریتی این است که در صورتی که فرد یا شرکتی بخواهد به صورت کلی برای خرید ۵۱ درصد سهام یک باشگاه اقدام کند باید مبلغ بیشتری در مقایسه با افراد یا شرکت‌هایی که می‌خواهند برای خرید سه بلوک ۱۷ درصدی اقدام کنند ،پرداخت کند. دلیل این تصمیم هم تسلط بیشتری است که آن فرد یا شرکت بر امور استقلال یا پرسپولیس پیدا خواهد کرد و در صورت تصاحب ۵۱ درصد بلوک مدیریتی می‌تواند ۳ عضو هیئت مدیره و همینطور مدیرعامل باشگاه را تعیین کند.

همچنین قربان‌زاده شرایط را برای فرد یا شرکتی که می‌خواهد بلوک مدیریتی ۵۱ درصدی را به طور کلی خریداری کند به این شرح توضیح داده است: «قیمت پایه بلوک ۵۱ درصدی برای استقلال ۲۱۳۷ میلیارد تومان و برای پرسپولیس ۲۱۹۴ میلیارد تومان تصویب شده است.»

البته مبالغ تعیین شده برای خرید هر دو باشگاه بسیار بالاست که البته فروشنده به سرمایه بزرگ اجتماعی این دو قطب هواداری فوتبال ایران و پیشنیه آنها توجه داشته است. در صورتیکه خریداران به میدان بیایند، سرمایه‌گذاری آنها باید با کمترین ریسک همراه باشد و شاید این مسئله برای همیشه تکلیف مسائلی مثل حق پخش تلویزیونی و مالکیت ورزشگاه و … را هم روشن کند.

  • نویسنده : رادوین مقیمی
  • منبع خبر : ورزش سه