استاندار بوشهر گفت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی و کمبود آب شرب و کشاورزی، الگوی کشت باید اصلاح شود.

به گزارش آماج خبر از بوشهر، احمد محمدی‌زاده در بازدید از مزارع کشاورزی دشتستان با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی کشت، گفت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی و کمبود آب شرب و کشاورزی در کشور و استان، الگوی کشت باید متناسب با شرایط تغییر کند.

 

وی ادامه داد: در همین راستا اجرای طرح نوین آبیاری زیر سطحی در اراضی کشاورزی استان در دستور کار قرار گرفته است.

 

استاندار بوشهر عنوان کرد: با شیوه‌های دانش‌بنیان در راستای حمایت از کشاورزان و ایجاد شغل پایدار گام بر می‌داریم.

 

وی با اشاره به کشت هندوانه در اراضی استان که مصرف آب بسیار بالایی دارد خطاب به کشاورزان گفت: پیشنهاد می‌کنم به‌جای کشت هندوانه و محصولات جالیزی که مصرف آب بسیار زیادی داشته و سودآوری کمتری دارد، نسبت‌به کشت یونجه و گندم اقدام شود که آب کمتری مصرف می‌شود و سودآوری بالاتری نیز دارد.

 

محمدی‌زاده بیان کرد: با توجه به نیاز دامداران به یونجه، تولید آن از لحاظ ریالی به نفع کشاورزان است و سالانه چندین برابر سودآوری عاید کشاورزان زحمتکش می‌شود.

 

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح آبیاری زیر سطحی در اراضی دشتستان، عنوان کرد: جهاد کشاورزی این طرح را در سطح ۵ هکتار در دشتستان به صورت رایگان اجرا کند تا کشاورزان با مزایای ارزشمند طرح آبیاری زیر سطحی آشنا شوند و ادامه طرح را انجام دهند.

 

استاندار بوشهر در تشریح جزئیات این طرح نوین اظهار کرد: در طرح آبیاری زیر سطحی حدود ۴۰ الی ۵۰ سانتیمتر زیر زمین لوله‌های آبیاری نصب می‌شود و آب مستقیم به ریشه گیاه می‌رسد.

 

به گفته وی، پوسیده نشدن لوله‌های آب و تبخیر نشدن آب، نیاز نداشتن به تعویض سامانه لوله‌کشی در زمان شخم زدن و جلوگیری از هدررفت میلیون‌ها متر مکعب آب از مزایای مهم آبیاری زیر سطحی است.

 

محمدی‌زاده تاکید کرد: مدیریت ارشد استان حمایت لازم را از کشاورزان زحمتکش استان خواهد کرد و با استفاده از شیوه‌های دانش‌بنیان و نوین، در راستای ایجاد اشتغال پایدار گام برداشته و به سمت تحقق عملی شعار سال حرکت می‌کنیم.

 

 

 

  • نویسنده : حدیث ظریف دوست