هرساله با شروع زمان ثبت نام مدارس، موضوع اخذ هزینه از اولیا و اینکه آیا در مدارس دولتی که بنابر آموزش رایگان بنا شده‌اند، گرفتن هزینه اجبار است یا به اختیار نیز آغاز می‌شود. این موضوع که آیا هزینه‌ای که به عنوان کمک از طرف برخی اولیاء به مدارس می‌شود، به اختیار تام است یا اجبار، دغدغه و سوال خیلی از مردم است.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ احمد قاسمی، رئیس اداره ارزیابی عملکرد استان و دبیر اجرایی ثبت نام اظهار کرد: امسال به‌خاطر اهمیت موضوع و تاکید و حساسیت ویژه وزیر به این امر، ثبت نام و دبیر اجرایی ثبتنام را در اختیار رئیس اداره ارزیابی عملکرد استان قرار داده اند، یعنی بنده به عنوان رئیس اداره ارزیابی عملکرد استان، دبیر اجرایی ثبتنام استان نیز هستم، و بخشنامه‌ای نیز از طرف وزارت آمده که ما نیز ۱۱ خرداد آن را به مدارس ارسال کرده‌ایم. در بخشنامه نیز دقیق عنوان شده است که مدارس دولتی به‌جز تیزهوشان و شاهد فقط می‌توانند هزینه بیمه و نرخ کتاب را دریافت کنند، در غیر این‌صورت حتی پول‌های مشارکتی (کمک‌های مردمی) را نیز ما نمی‌توانیم در روز ثبتنام از اولیاء بگیریم، بنابراین اخذ پول‌های مشارکتی در روزهایی به‌جز روز ثبتنام باید گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: به مدیران اعلام کرده‌ایم حتی پول‌های مشارکتی را اگر در زمان ثبت‌نام از اولیا بگیرید و ما متوجه شویم و کسی شاکی شما شد به عنوان متخلف شناخته می‌شوید، که در این زمینه سامانه شکایات و بارکد سامانه رسیدگی به شکایات و حتی فرم نظرسنجی هم از طرف وزارت آمده است.
رئیس اداره ارزیابی عملکرد استان تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که ثبت‌نام در شرایط کامل سالمی مطابق بخشنامه صورت بگیرد، اما از طرف دیگر، اعلام هم شده که مدارس شرایط مالی خوبی نداشته و وضعیت هزینه مدارس هم بالا است، بنابراین ما خواهش کرده‌ایم مردم با مدارس همکاری کنند وگرنه اجبار ممنوع و فقط نرخ بیمه و هزینه کتاب گرفته می‌شود.
قاسمی در توضیح این موضوع که ادعا شده مبلغ‌های کمکی برخی اولیا اجباری است نه اختیار خاطر نشان کرد: بنده خودم امسال در مدارسی حضور داشته‌ام و، ولی دانش آموز آمده و روز ثبت نام خواهان پرداخت ۴۰۰ هزارتومان بوده است، وقتی به وی گفته ایم اخذ کمک‌ها در روز ثبت‌نام ممنوع است عنوان کرده شاید دانش آموزی برای ثبتنام مراجعه کرده و هزینه کتاب را نداشت؛ بنابراین ما چنین خانواده‌هایی را نیز داریم که اینچنین وضعیت مدارس و برخی دانش آموزان را درک کرده و خواهان کمک بوده‌اند.
وی اضافه کرد: در مدارس غیر دولتی نیز نرخ هر مدرسه‌ای متغیر است، که در یک کاغذ  A۳ با امضای رئیس شهرستان با قیمت مشخص اعلام شده است؛ و طبق آن مبلغی که گفته شده، دانش آموز پرداخت می‌کند و بیش از آن اجباری نیست که در سامانه نظارت، وضعیت همه این‌ها مشخص است.
رئیس اداره ارزیابی عملکرد استان عنوان کرد: اگر در مدارس غیر دولتی مدیری به هر دلیلی تابه‌حال به سامانه مشارکت‌ها مراجعه نکرده و هنوز نرخ امسال را مشخص نکرده و گفته نرخ امسال هنوز مشخص نیست ما به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که نرخ پارسال را اخذ کنند و در طول سال ما به التفاوت را بگیرند.
قاسمی عنوان کرد: شعار امسال ثبت‌نام دانش آموزان در کل کشور ثبت‌نام مطلوب، نظارت همگانی و نصیب برابر آموزشی است که در زمینه تحقق این امر تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

  • نویسنده : محمدرضا کاشفی