امنیت غذایی موضوعی است که با جان مردم سرو کار دارد. به همین علت توسعه این حوزه یک ضرورت ملی است.

اما تحقق این مفهوم جهانی در ایران نیازمند تامین و به‌کارگیری تجهیزات و فناوری‌های نوینی است که با همت دانش‌بنیان‌ها تولید شده است.

 

به نقل ازروابط عمومی معاونت علمی فناوری رئیس جمهور، ۵۱ شرکت دانش بنیان انتخاب شده‌اند تا در اجرای طرح تامین امنیت غذایی، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را همراهی کنند.

 

طرحی که حوزه‌های مختلفی چون «زارعت و باغبانی»، «افزودنی‌های غذایی»، «تولید مثل و اصلاح نژاد»، «بهداشت دام» و «تجهیزات مورد نیاز» را دربرمی‌گیرد و قرار است با هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و نهادهای مرتبط اجرایی شود.

 

این برنامه در حوزه تامین تجهیزات کاربردی به ۱۱ شرکت دانش‌بنیان سپرده شده است تا در ۳ عرصه پرورش دام، پرورش طیور و بهداشت دام همکاری کنند.

 

در این طرح از ظرفیت دانشگاه‌های توانمندی چون ارومیه، کرمان، شیراز، فردوسی مشهد و کرمانشاه نیز بهره می‌برد و شرکت‌هایی چون «کشت و صنعت بردیا»، «طیوران ابزار»، «اسکان طیور»، «کارنوتک»، «آرسام کار تهران»، «صنعت برق طیوران»، «پویاصنعت مبدل»، «امیدان صنعت تهران»،«دام آریا مبتکرین الوند»، «ماشین ابزار فارس» و «نوین دام پارس» نیز به یاری دانشگاه‌ها آمده‌اند.

 

تاکنون ۳۳ محور فعال در طرح تقسیم کار ملی زیست‌فناوری در حوزه امنیت غذایی از سوی ستاد تعیین شده و ۲۸ مرکز فعال نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند.

 

 

  • نویسنده : نرگس حیدری