رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که ۷۵ درصد واکسن‌های طیور وارداتی است، گفت: امکان استفاده از زیرساخت‌های تولید واکسن کرونا برای ساخت واکسن‌های دامی وجود دارد.

به گزارش آماج خبر؛ دکتر سید محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز با حضور در غرفه خبرگزاری تسنیم در رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه “آیا کمبودی در واکسن‌های دام و طیور داریم؟” اظهار کرد: نمی‌توان گفت کمبودی وجود ندارد زیرا ۷۵ درصد واکسن‌های طیور وارداتی است اما در حوزه واکسن‌های دامی ۶۰۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم که ۵۰ میلیون دوز آن وارداتی و مابقی یعنی ۵۵۰ میلیون دوز آن تولید داخل است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این پرسش که “با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌های تولید واکسن کرونا در کشور آیا می‌توان از این ظرفیت برای تولید واکسن‌های دامی نیز استفاده کرد؟” ابراز داشت: در حال حاضر از زیرساخت‌های تولید واکسن‌ کرونا نیز می‌توان برای ساخت واکسن‌ طیور و دام استفاده کرد. در زمان حاضر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یکی از شرکت‌های واکسن‌ساز داخلی تولید می‌شود. سیاست جدید سازمان ما حمایت از تولید داخلی واکسن‌های دامی است و با توجه به ظرفیت خوبی که در کشور ایجاد شده، از شرکت‌های واکسن‌سازی دعوت به همکاری در راستای ساخت واکسن کرده‌ایم.

وی در مورد اقدامات سازمان برای کنترل بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل و مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو در کشور را سه برابر افزایش داده‌ایم و سمپاشی جایگاه‌ها و حمام ضدکنه دام‌ها را در استان‌هایی که مستعد تب کریمه کنگو هستند انجام دادیم.

آقامیری افزود: در ۱۰ روز اخیر فقط یک نفر مبتلا به تب کریمه کنگو داشتیم در حالی که در دو ماه گذشته مبتلایان به ۵۳ نفر رسیده بود و متاسفانه سه بیمار نیز فوت کردند.

وی در پاسخ به این سوال که عمده مبتلایان در کدام استانها‌ بوده‌اند، اظهار کرد: تب کریمه کنگو بیماری اندمیک جنوب و جنوب شرق کشور است اما در استان‌های شمالی نیز در ماه‌های اخیر مشاهده شده است. حتی مواردی را داشته‌ایم که میزبان بیماری تغییر کرده و کنه‌های محلی نیز میزبان بیماری بوده‌اند که این مسئله می‌تواند خطر بیشتری از نظر افزایش ابتلا به بیماری داشته باشد.

رئيس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در ماه‌های گذشته چند مورد گزش مستقیم کنه نیز گزارش شده است یعنی کنه آلوده، مستقیماً انسان را گزیده است. با وجود این، با اقداماتی که سازمان انجام داده، این موارد تحت کنترل هستند.

آقامیری در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر ذبح دام در کشتارگاه‌ها بیان داشت: تمام کشتارگاه‌ها توسط ناظر دولتی و خصوصی مورد پایش قرار می‌گیرند. در سال جاری بیش از ۳۵۴ تُن گوشت را در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان و بیش از ۷۰۰ تُن مرغ را معدوم کرده‌ایم یعنی در مجموع حدود ۱۰۰۰ تن گوشت قرمز و سفید که قرار بوده توسط مردم مصرف شود، معدوم‌ شده است که نشانگر نظارت سازمان دامپزشکی است.

  • نویسنده : سپیده حیاتی