وقتی تلسکوپ فضایی جیمز وب به عنوان قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان فعالیت علمی خود را در ماه سپتامبر آغاز کند؛ عصر جدیدی در تحقیقات فضایی آغاز خواهد شد.

به گزارش آماج خبر به نقل از تجارت‌نیوز، وقتی تلسکوپ فضایی جیمز وب به عنوان قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان فعالیت علمی خود را در ماه سپتامبر آغاز کند؛ عصر جدیدی در تحقیقات فضایی آغاز خواهد شد. یکی از محققان این پروژه به نام ماسیمو استیاولی در خصوص چگونگی مشاهده ستارگان و کهکشان‌های اولیه اطلاعاتی را به اشتراک گذاشت.

با توجه به این که سفر نور زمان می‌برد، هر چقدر از مسافت دورتری از زمین مشاهدات را شروع کنیم می‌توانیم بیشتر زمان‌های گذشته و روند تکامل جهان را ببینیم. هر چه از لحاظ مسافتی از زمین دورتر باشیم از لحاظ زمانی بازه زمانی طولانی‌تری را از گذشته می‌توانیم ببینیم. این مساله به محققان امکان دیدن حالات اولیه جهان را می‌دهد. با مشاهده ترکیبات ستاره‌ها و کهکشان‌های اولیه محققان می‌توانند بفهمند چند دقیقه بعد انفجار بزرگ (بیگ بنگ) دقیقا چه اتفاقی افتاد.

استیاولی در پستی که در وبلاگ ناسا منتشر کرد گفت: «ترکیبات شیمیایی جهان اولیه در لحظات پس از بیگ بنگ محصول فرآیندهای هسته‌ای است که در دقایق آغازی وجود هستی صورت گرفته است. این فرآیندها «نوکلئوسنتزهای نخستین» نام دارند. یکی از فرضیات این مدل این است که ترکیب شیمیایی جهان اولیه عمدتا هیدروژن و هلیوم است. در خصوص عناصر سنگین‌تری که بعدا در ستاره‌ها به وجود آمدند فقط نشانه‌های کمی وجود دارند. مشاهدات بر این فرضیات که صحه می‌گذارند. مشاهداتی که در واقع  از نشانه‌های اصلی اثبات مدل بیگ بنگ داغ است.

جیمز وب به دنبال چیست؟

به نقل از digitaltrends، تلسکوپ جیمز وب به دنبال همین ستاره‌های قدیمی است تا نظریه‌های کنونی در خصوص بیگ بنگ را اثبات کند. این ستاره‌ها صحه‌ای بر مدل کیهان شناختی این محققان می‌گذارد و تلسکوپ جیمز وب نیز به آنها دسترسی دارد می‌تواند برخی از کهشان‌هایی را که در بر گیرنده این ستارگان بوده‌اند شناسایی کند. هدف پروژه استیاولی مشاهده یکی از دورترین کهکشان‌های تاریخ به نام MACS1149-JD1و با استفاده از جیمز وب است.

تیم تحقیقاتی می‌خواهند بدانند چه میزان از این کهکشان از عناصر سنگین تشکیل شده است تا بتوانند ثابت کنند ستارگان اولیه نیز از همین عناصر به وجود آمده‌اند. اولین سال فعالیت جیمز وب با این پروژه خواهد گذشت.

  • نویسنده : رقیه کدخدازاده