مشاور اقتصادی ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد تمام بخش‌های اقتصادی اوکراین در نتیجه جنگ آسیب دیده‌اند، اما بخش کشاورزی، بخشی است که نتایج حاصل از جنگ در آن مشهودتر است.

به گزارش آماج خبر به نقل از مشرق، اولگ اوستنکو مشاور اقتصادی ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین سه‌شنبه شب اعلام کرد که پس از هفته نخست جنگ، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصادی کشورمان آسیب وارد شد. اوستنکو که با شبکه “الجزیره” قطر سخن می‌گفت، گفت: پیامدهای اقتصادی جنگ بسیار گسترده است و نیروهای روسیه به تأسیسات زیربنایی حمله می‌کنند.

وی ادامه داد: تمام بخش‌های اقتصادی اوکراین در نتیجه جنگ آسیب دیده‌اند، اما بخش کشاورزی، بخشی است که نتایج حاصل از جنگ در آن مشهودتر است.

مشاور اقتصادی زلنسکی گفت که تأثیر جنگ از اوکراین گذشته وحتی بازار جهانی را تحت الشعاع قرار داده است، چرا که ما جز ۵ صادرکننده گندم در جهان بودیم.

وی اعلام کرد که اگر نتوانیم حبوبات را صادر کنیم، قیمت‌ها در جهان سر به فلک خواهد کشید.

اوستنکو ادامه داد: متحدان اروپایی ما خواستار وضع تحریم‌های بیشتر بر روسیه هستند، هرچند ما بر این باوریم که تحریم‌ها باید فوری باشد و به مرحله آینده موکول نشود.

وی گفت که بر این باوریم که می توان از سرمایه‌های بلوکه شده و موجودی بانک مرکزی روسیه برای بازسازی اوکراین استفاده کرد.

صندوق بین المللی پول پیشتر نسبت به ضربه شدیدی که جنگ اوکراین و تحریم های مرتبط با روسیه بر اقتصادی جهانی خواهد گذاشت، هشدار داده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

  • نویسنده : مهدی حاجیلو