سخنگوی وزارت خارجه گفت: هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد به تعهداتش عمل می‌کند.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب‌زاده گفت: آمریکا تلاش می‌کند انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که اجزا و عناصری از فشار حداکثری را حفظ کند. آنچه برای ما حائز اهمیت است انتفاع اقتصادی و انتفاع مردم ایران از رفع تحریم‌هاست.

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: تحت تاثیر کمپین‌ها و کارزارهای رسانه‌ای و اظهارات ضد و نقیض قرار نمی‌گیریم و منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ماست . نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم چون آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است.

 

چهارچوب دیپلماسی رمضان ادامه خواهد داشت

به گفته وی طی چند روز گذشته امیرعبداللهیان با وزرای خارجه عراق، عمان، کویت، قطر و امارات عربی متحده گفت‌وگوهایی داشت. این روند در چارچوب دیپلماسی رمضان ادامه خواهد یافت.

 

خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور گفت: صدای نمایندگان ملت در طی مذاکرات ۱۱ ماه گذشته همواره شنیده شده است. متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم.

 

ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی رای منفی داد

سخنگوی وزارت خارجه درباره تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: حقوق بشر ارزش والایی است و نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود. سازوکارهای ملل مختلف نباید مورد اغراض کشورهای خاص قرار بگیرد. بارها این سازوکارها مورد سوءاستفاده کشورهای غربی و آمریکا قرار گرفته است. شورای حقوق بشر باید وظایف خود را بدون توجه به این موضوعات دنبال کند. ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی رای منفی داد. این قطعنامه کاملا سیاسی بوده و برای سوءاستفاده از سازوکارهای ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی کشورهای غربی بوده است.

 

موج آوارگان افغانستانی به ایران نمی‌تواند ادامه یابد

وی درباره موج ایران هراسی در افغانستان و موج افغان هراسی در ایران نیز گفت: ایران بیش از ۴ دهه گذشته میزبان کریمی برای همسایگان و عزیزانش در افغانستان بوده است. بهترین شاهد برای این رفتار کریمانه و میزبانی محترمانه موج بلاانقطاعی از آوارگان افغانستانی است. همه ما در کنار خودمان اتباع افغانستانی را می‌بینیم که با ما زندگی می‌کنند و از تمامی یارانه‌ها و امکانات مردم ایران به صورت یکسان استفاده می‌کنند. متاسفانه برخی تلاش می‌کنند اینها نادیده گرفته شود و موج ایران هراسی را در افغانستان ایجاد کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید به مسؤولیت خود عمل کند موج آوارگان به ایران نمی‌تواند ادامه یابد و مسؤولیت بر دوش یک همسایه قرار بگیرد و هر چه ایران تلاش کند ظرفیت‌های ما محدود است.

 

کره جنوبی به ۸۰ میلیون ایرانی بدهکاری دارد

خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره آزادسازی منابع ارزی ایران و سفر یک مقام ارشد به ایران در این خصوص گفت: دستگاه دیپلماسی اطلاعی ندارد و سفری هم در دستورکار نیست. کره جنوبی به ۸۰ میلیون ایرانی بدهکاری دارد و اقدام موثری برای بازپرداخت آنها صورت نداده است. این مساله در چارچوب دوجانبه باید حل و فصل شود و گمانه زنی‌های رسانه‌ای نیز تایید نمی‌شود.

 

تمامی اجزای فشار حداکثری و عناصر آن باید برداشته شود

خطیب‌زاده درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها گفت: تمامی اجزای فشار حداکثری و عناصر آن باید برداشته شود. آنچه باقی مانده بیش از یک موضوع بین ما و آمریکاست و محوریت آن این است که تمامی اجزای فشار حداکثری برداشته و انتفاع ملت ایران از برجام لحاظ شود.

 

مرز ایران و ترکیه بادوام ترین مرز در طول صد سال گذشته بین دو کشور بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر اردوغان به ایران نیز گفت که «روابط ایران و ترکیه بادوام بوده است و امن ترین و باثبات ترین مرز را در یکصد سال گذشته بین دو کشور تجربه کردیم. کشورهایی که اشتباه محاسباتی در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس کردند بارها نتیجه آن را دیدند. این رژیم هیچ جا پا نمی‌‌گذارد مگر اینکه ناامنی با خودش ببرد. »

 

خطیب‌زاده همچنین گفت که «در خصوص ایران و عربستان تحول جدیدی رخ نداده و منتظر تاریخ هستیم . به محض اینکه تاریخ توافق شود اعلام خواهد شد . امیدواریم ریاض به صورت عملی با پاسخ‌های اجرایی برای دور جدید گفت وگوها عازم بغداد شود.»

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره توافق کویت و عربستان در خصوص میدان نفتی و گازی گفت: وزارت نفت به عنوان مرجع تخصصی اعلام کرده که این حوزه نفتی مشترک است. بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد که باید تحدید حدود شود. ایران اعلام کرده پیش از تحدید حدود نباید بهره برداری صورت بگیرد. یادداشتی به کویت دادیم که حقوق ایران محفوظ است و باید مشترک بهره برداری شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان نیز گفت: ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم قاچاق مواد مخدر بوده خسارات زیادی را متحمل شده و شهدای زیادی را داده از ممنوعیت کشت مواد مخدر استقبال کرده است. ایران رسما آمادگی خود را به اطلاع هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان رسانده است . برای کشت‌های جایگزین که کمی از این مشکلات کم کنیم آماده هستیم.

  • نویسنده : فاطمه سعادتمند