رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از تصویب و تدوین آیین نامه فعالیت مدارس غیرانتفاعی عام المنفعه تا مهرماه خبر داد.

به گزارش آماج خبر، احمد محمودزاده در نشستی خبری که در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشوربرگزار شد، با بیان اینکه در سال‌های گذشته مدارس پیشتاز فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی بوده‌اند گفت: امسال ارتقای کیفیت فعالیت‌های پرورشی را دنبال می‌کنیم و آن را در الگوی شهریه نیز دخیل کردیم.

وی افزود: عادی سازی مدارس غیردولتی را دنبال می‌کنیم تا تقابل بین مدارس دولتی و غیردولتی اتفاق نیفتد. امکان ایجاد مدارس غیردولتی را در مناطق محروم با کمک خیرین و شهریه پایین فراهم می‌کنیم. کیفیت‌بخشی به مدارس غیردولتی مدنظر است تا شهریه بر این اساس به مدارس تعلق گیرد و البته کیفیت بخشی در همه ابعاد مدنظر ما هست.

وی با بیان اینکه یکی از راهبردهای دولت، مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است گفت: مردمی سازی و نقش مردم در آموزش و پرورش از جمله مسائلی است که در حوزه مشارکت ها به آن توجه داریم. به دنبال آن هستیم که همکاری خیرین، واقفین و گروه‌های جهادی حداکثری شود و مدارس غیرانتفاعی عام المنفعه با مشارکت گروه‌های ذکر شده داشته باشیم که در شورای نظارت تصویب شده و آیین نامه‌های مربوطه در دست تدوین است که به مهرماه می‌رسد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای نمونه، در شهرستان خوی مدرسه‌ای توسط فرد خیری ساخته شده و ثبت نام به صورت رایگان در حال انجام است و با کمک آموزش و پرورش و فرد خیر اداره خواهد شد که به گروه‌های جهادی و دیگر خیرین نیز تعمیم داده خواهد شد و عنوان “مدرسه داری” را به بخشی از خیرین خواهیم داد.

محمودزاده ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی مصوبه‌ای در مجلس در دست پیگیری است؛ برای ۲۴ ساعته شدن معلمان ابتدایی، ۳۰ ساعته شدن معلمان متوسطه و ۳۶ ساعته شدن کادر مدارس که بیمه کامل برایشان محاسبه می‌شود. استانداردسازی آموزش‌های معلمین، کیفیت بخشی و برگزاری دوره های ضمن خدمت نیز مدنظر است.

وی درباره نظارت بر ثبت نام ها گفت: توبیخی داشتیم، لغو مجوز و تذکر و تشویق هم داشتیم، اما تخلفات در میان ۲۰ هزار مدرسه غیردولتی ناچیز است. مراقبت های خاص خودمان را در شورای نظارت‌ها خواهیم داشت. قرار بود از ابتدا شفاف سازی خوبی درباره شهریه ها اتفاق بیفتد. گزارش خاصی از دریافت شهریه بالا به دستمان نرسیده است. اگر جایی بدون ضابطه دریافت شهریه اتفاق افتاده باشد به جد برخورد خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تولید محتوا در آموزشگاه‌های زبان مدنظر است، اظهار کرد: در این راستا سیاست چند تالیفی را دنبال می‌کنیم. بازنگری در آیین‌نامه‌های مرتبط با مدارس هیئت امنایی نیز در دستورکار است. در این مدارس مشارکت اولیاء به صورت مالی مدنظر است. قصد داریم مشارکت اولیاء در مدارس هیئت امنایی در جهت راهبرد مسائل آموزشی و پرورشی قرار بگیرد.

  • نویسنده : سپیده حیاتی