مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور گفت: کشور ایران در خاورمیانه دارای بزرگترین ذخیره خون بند ناف است و اکنون بیش از ۱۸۰ هزار نمونه خون بند ناف در کل کشور ذخیره‌سازی شده است.

به گزارش آماج خبر از بوشهر؛ مرتضی ضرابی اظهار داشت: سلول‌های بنیادی دو ویژگی دارند یکی اینکه خود نوزایی است به این معنا که میتواند سلول هم نوع خود را ایجاد کند و ویژگی دوم می‌تواند به سلول‌های دیگر تبدیل شوند که بافت‌های بدن انسان از سلول بنیادی خاصی برخوردار است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور ادامه داد: بلافاصله میتوان بعد از تولد نوزاد بند خون ناف را جمع آوری کرد و این سلول‌ها را میتوان تا مدت نامحدودی با استفاده از تانک‌های مخصوص، نگهداری نمود و بانک جهانی نیز بر اساس برخی ضوابط و مطالعات زمان نگهداری را تا ۲۵ سال تعیین کرده است.

ضرابی در ارتباط با بانک خون بند ناف در کشور گفت: کشور ایران در خاورمیانه دارای بزرگترین ذخیره خون بند ناف است و اکنون بیش از ۱۸۰ هزار نمونه خون بند ناف در کل کشور ذخیره‌سازی شده و در موارد و مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و ظرفیت ذخیره‌سازی دو برابری در کشور مهیا می‌باشد.

وی تصریح کرد: در کشور دارای ۴۰ دفتر نمایندگی خون بند ناف هستیم و سالانه حدود ۲۵ هزار خون بند ناف ذخیره‌سازی می‌شود میکنیم و نمایندگی استان بوشهر نیز از سال ۹۷ فعالیت‌هایش منسجم‌تر شده است و ماهیانه حدود ۳۰ تا ۴۰ نمونه در این استان ذخیره‌سازی می‌شود که به دنبال افزایش آن هستیم.

ضرابی افزود: این سلول‌های بنیادی خون‌ساز می‌توانند به سلول‌های بنیادی خونی تبدیل شوند و در بیماری‌هایی چون تالاسمی، انواع سرطان خون، کم خونی‌های مادرزادی، فلج مغزی، آرتروز و انواع نقص سیستم ایمنی مورد استفاده قرار بگیرند و خانواده‌ها میتوانند با دریافت وام‌های قرض الحسنه و تقسیط هزینه‌های مالی بدون دغدغه به درمان بپردازند.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان عنوان کرد: در مواردی وجود داشته است که کودکی که فقط قادر به حرکت به صورت خزیدن بوده با سه مرتبه تزریق سلول‌های بنیادی قادر به راه رفتن به وسیله واکر شده است.

ضرابی با اشاره به موفقیت ۸۰ درصدی پیوند سلول‌های بنیادی خون بند ناف در کشور افزود: در سال جدید به دنبال آن هستیم محصولی به نام پرده آمنیوتیک به عنوان یک پرده زخم‌پوش تولید نماییم و با اخذ مجوزهای استاندارد جهانی به خارج کشور صادر کنیم.

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی