سامانه بارشی مونسون تا اواخر وقت امروز در شرق استان بوشهر فعال خواهد بود

به گزارش آماج خبر، مونسون تا اواخر امروز در شرق استان بوشهر فعال خواهد بود، اما امکان دارد باتوجه به رطوبت باقی‌مانده، تا اواخر هفته در نقاطی از استان که بیشترین تاثیر را از مونسون داشته‌اند به‌صورت نقطه‌ای شاهد بارش باران باشیم.

شهرستان‌های دشتستان، تتنگستان، دشتی و دیّر به ترتیب بیشتر بارندگی را از سامانه مونسون داشته‌اند.اگرچه دمای هوا به لحاظ کاهش می‌یابد، اما رطوبت بالا سبب می‌شود احساس دما همچنان بالا باشد؛ رطوبت بالا و وزش بادهای جنوبی تا اواسط هفته آینده در استان ادامه خواهد داشت.

بارش‌های نقطه‌ای پراکنده محلی در سال‌های اخیر بسیار خفیف و بیشترین بارندگی‌های تابستانه مربوط به ماه شهریور بوده است.این سامانه هر ساله بر روی اقیانوس هند فعال است و در برخی سال‌ها ایران را درگیر می‌کرده است.

راستگو معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی:فعالیت این سامانه در ایران به‌طور معمول در استان‌های سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب کرمان و فارس بوده است، اما امسال همه نقاط کشور به‌جز خراسان‌ها را درگیر کرده است.زمان کوتاه بارندگی، ویژگی‌های بارشی و سیلابی شدن پیامدهای طبیعی سامانه بارشی مونسون است، اما گستردگی این سامانه بی سابقه بوده است.

هر ساله با پایان زمستان هوای گرم از اقیانوس هند به کشورهای دیگر می‌وزد و اقلیمی مرطوب و سیل‌آسا را برای این نواحی رقم می‌زند.

  • نویسنده : الهه مهرپرور