رئیس اتحادیه صنف خراز و لوازم التحریر استان قم با بیان این که با وجود آغاز خرید لوازم التحریر اما شرایط بازار همچون سالیان گذشته نیست، تأکید کرد: با توجه به ایام محرم و صفر هنوز بازار نوشت افزار رونقی که باید داشته باشد را ندارد اما پیش بینی می کنیم بعد از این ایام مراجعه و تقاضای مردم افزایش خواهد داشت.

به گزارش آماج خبر به نقل از ایسنا، همه ساله روزهای پایانی تابستان و آغاز پاییز، ماه مهر، ماه مدرسه بازار را رونق بخشیده است، بازاری که مملو از دانش آموزانی است که با خرید لوازم التحریر، کیف و لباس مدرسه خود را برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده می کنند امّا طی دو سال شیوع ویروس کرونا دیگر تکاپویی برای خرید لوازم التحریر وجود نداشت و دانش آموزان درگیر با آموزش مجازی دیگر رغبتی برای خرید لوازم التحریر نداشتند و جای مداد، پاکن و تراش و خودکار های رنگی را تلفن های همراه و تبلت پر کرد و عملا بازار لوازم التحریر رنگ و بوی مهر خود را دست داده بود.

البته فروشندگان لوازم التحریر تنها کسانی نبودند که از شیوع کرونا و آموزش های مجازی متضرر شدند در این بین تولید کنندگان پوشاک مدارس، رانندگان سرویس مدارس هم آسیب دیدند.

امّا باید دید سال تحصیلی جدید باز هم هیاهو و نشاط را به بازار لوازم التحریر بر می گرداند و فروشندگان خسته از کرونا و رکود ناشی از آن را سر شوق می آورد؟

البته که افزایش قیمت ها و وضعیت اقتصادی خانوار ها روی دیگر مشکلات بازار است و در این بین لوازم التحریر هم از این شرایط مستثنی نیست، در همین راستا در این روز های شهریور ماه که باید بازار نوشت افزار داغ و کسب و کار فروشندگان رونق گرفته باشد به گفت و گو با رئیس اتحادیه صنف خراز و لوازم التحریر پرداختیم.

سید مجید فاطمی مجد رئیس اتحادیه صنف خراز و لوازم التحریر استان قم در گفت و گو با خبرنگاران گفت: قبل از شیوع بیماری کرونا حدود ۱۳۰ واحد در حوزه لوازم التحریر و نوشت افزار فعال بودند امّا متأسفانه شیوع کرونا و آموزش ها در بستر فضای مجازی خسارت های عمده ای به واحد های عرضه کننده نوشت افزار وارد کرد.

فاطمی مجد ادامه داد: در حال حاضر با بررسی های انجام شده حدود ۱۹ واحد عرضه کننده نوشت افزار تعطیل شدند، مابقی هم وضعیت مساعدی ندارند و امیدواریم امسال با توجه کاهش بیماری و بازگشایی حضوری مدارس بازار نوشت افزار با افزایش تقاضای مردم شرایط بهتری داشته باشد.

رئیس اتحادیه صنف خراز و لوازم التحریر استان، تصریح کرد: قیمت لوازم التحریر هم تابع شرایط بازار و قیمت دیگر کالاها است با این وجود قیمت نوشت افزار افزایش چندانی نداشته و با توجه به فصل فروش، تغییر قیمت ها محسوس نبوده است.

فاطمی مجد اضافه کرد: در سه سال اخیر با توجه به شرایط کاغذ در بازار افزایش قیمت دفتر را داشتیم لذا تغییر و افزایش قیمت دفتر مختص امسال نبوده و طی چند سال اخیر شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم.

فاطمی مجد با بیان این که با وجود آغاز خرید لوازم التحریر اما شرایط بازار همچون سالیان گذشته نیست، تأکید کرد: با توجه به ایام محرم و صفر هنوز بازار نوشت افزار رونقی که باید داشته باشد را ندارد اما پیش بینی می کنیم بعد از این ایام مراجعه و تقاضای مردم افزایش خواهد داشت.

رئیس اتحادیه صنف خراز و لوازم التحریر استان در خصوص آسیب بستر فضای مجازی بر مشاغل فیزیکی  اظهار کرد: در بخشی از مشاغل بستر مجازی و فروش های اینترنتی خسارت های جبران ناپذیری را به مشاغل فیزیکی به عنوان مثال عرضه کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی و بدلیجات با توجه به این که زیر مجموعه ما هستند وارد کرده و شاهد هستیم که بستر فضای مجازی بر بستر فیزیکی غالب شده است.

فاطمی مجد در ادامه با بیان این که خرید های اینترنتی لوازم التحریر درصد کمی را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در بازار لوازم التحریر هنوز بازخوردی از استقبال مردم برای خرید اینترنتی نوشت افزارها نداشتیم و بیشتر در مشاغل دیگر شاهد این اتفاق هستیم، هر چند که در سال های آینده با توجه به این که مردم به دنبال خرید با قیمت مناسب و آسان هستند این مسئله اجتناب ناپذیر خواهد بود.

رئیس اتحادیه صنف خراز و لوازم التحریر استان یادآور شد: در سال های قبل خانواده هایی که برای خرید نوشت افزار به واحد صنفی مراجعه می کردند برای یک سال تحصیلی لوازم التحریر را خریداری می کردند اما در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی خانوار ها مراجعات به واحد های صنفی برای خرید های محدود و برای بازده زمانی کم انجام می شود.

فاطمی مجد در خصوص ورود افراد غیر مرتبط به بازار لوازم التحریر، عنوان کرد: در همه مشاغل فصلی این مشکل وجود دارد که افراد غیر مرتبط ورود پیدا می کنند لذا بازار لوازم التحریر هم مستثنی نیست بعضا تداخل صنفی را شاهد هستیم و واحد های صنفی دیگر نیز با تغییر رویه، بازار فصلی لوازم التحریر را تقویت می کنند، مضاف بر این برگزاری نمایشگاه ها نیز فروش کسبه را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با وجود همه این موارد از ۱۵ شهریور به بعد بازار لوازم التحریر در استان رونق بگیرد.

رئیس اتحادیه صنف خراز و لوازم التحریر استان ادامه داد: نظارت ها بر واحد های صنفی لوازم التحریر از طرف اتحادیه، بازرسین اتاق اصناف و بازرسین سازمان صمت در این ایام بیشتر انجام خواهد شد.

فاطمی مجد در خصوص برگزاری نمایشگاه نوشت افزار در استان یادآور شد: در حال حاضر در خصوص برگزاری نمایشگاه نوشت افزار مکاتبه و هماهنگی با اتحادیه انجام نشده اما در صورت برگزاری نمایشگاه دائمی پاییزه حضور غرفه های نوشت افزار اجتناب ناپذیر است.

رئیس اتحادیه صنف خراز و لوازم التحریر استان با تأکید بر خسارت های ناشی از شیوع کرونا و فصلی بودن بازار لوازم التحریر از مسئولین استان تقاضا کرد نگاه به برگزاری نمایشگاه در حوزه نوشت افزار را در راستای تقویت کسبه کم رنگ کنند.

  • نویسنده : زهره آقاجانی