آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان پس از تصویب نهایی در مجلس، توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به هیئت دولت ارسال شد، که در مهر ماه ١۴٠١ اجرا می شود و معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی‌شوند.

به گزارش آماج خبر، این موضوع از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم مورد استقبال قرار می‌گرفت و به آن، به چشم فرصتی برای جبران بخشی از کمبود شدید معلم نگاه می شود. حتی مسئولان وزارت آموزش و پرورش از معلمانی که سال آخر خدمت بودند، می‌خواستند بازنشستگی خود را برای بهره‌مندی از رتبه‌بندی به تعویق بیندازند تا بخشی از کسری معلمان نیز از این طریق جبران شود.

 

در شرایطی که نمایندگان مجلس در جریان تصویب بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت آموزش و پرورش را مجاز کردند تا بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را در صورت رضایت معلمان تا سن ۶۵ سالگی به تعویق بیاندازد، باید دید با اجرای رتبه‌بندی معلمان، تمایل آنها به تاخیر در بازنشستگی چگونه خواهد بود!

 

حسین خنیفر، درباره راهکار جبران کمبود شدید معلم که مهر امسال باز هم گریبانگیر آموزش و پرورش خواهد بود گفت: طرح “سه به اضافه یک” را در نظر داریم یعنی “دانشجو معلمانی” که سه سال تحصیل کرده‌اند می‌توانند استخدام شده و به عنوان معلم به کلاس درس بروند و یک سال باقی مانده دوران تحصیل خود را در ایام پایانی هفته در کلاس‌های درس دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند.

 

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: طرح “سه به اضافه یک” پیشنهاد شده و در ماه‌های آینده درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد؛ با مرکز منابع انسانی جلسات هماهنگی را برگزار کردیم و مقرر شد این طرح به صورت پروژه در آموزش و پرورش تعریف شود البته برای “دانشجو معلمان” اجباری نیست و افرادی که تمایل دارند بعد از اتمام ۶ ترم می‌توانند وارد مدارس شوند و در کنار آن دو ترم باقی مانده را سپری کنند، این طرح باعث می‌شود که ۲۰ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش اضافه شوند و دانشگاه فرهنگیان هم ظرفیت خالی برای پذیرش ۲۰ هزار دانشجوی جدید داشته باشد.

 

 

 

  • نویسنده : سپیده حیاتی