معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که با هدف اهمیت دادن به یادگیری‌های مدرسه‌ای تدوین شد، مصداق این ضرب المثل است که «از قضا سکنجبین صفرا فزود!»

در جلسه روز سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأثیر قطعی معدل پایه دوازدهم در کنکور ۱۴۰۲، تأثیر قطعی معدل پایه یازدهم در کنکور ۱۴۰۳ و تأثیر قطعی معدل پایه دهم در کنکور ۱۴۰۴ مصوب شد.

 

۶۰ درصد معدل دوره دوم دبیرستان برای دروس عمومی و تخصصی در کنکور نقش دارد و نحوه محاسبه سهم سه سال متوسطه دوم مبتنی بر آیین‌نامه اجرایی خواهد بود که به تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو خواهد رسید.

 

در همین باره علی زرافشان؛ معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره تبعات سهم ۶۰ درصدی معدل در کنکور و برگزاری امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم برای دانش‌آموزان اظهار کرد: هم‌اکنون اثربخشی کنکور برای ۱۵ درصد رشته‌های پرطرفدار است و امکان حذف آن وجود ندارد، پیش از این مجلس قانون سنجش و پذیرش دانشجو را مصوب کرده بود براساس آن پذیرش صرفاً برمبنای سابقه تحصیلی نیز انجام می‌شد و بیش از ۸۰ درصد داوطلبان صرفاً با سابقه تحصیلی امکان ورود به دانشگاه را دارند و برای حدود ۱۵ درصد ظرفیت باقی‌مانده که برای رشته‌های خاص است، کنکور برگزار می‌شود.

 

وی افزود: امسال ۵۰ درصد افرادی که در دانشگاه‌ها پذیرفته شدند انتخاب رشته نکردند یعنی مسئله کنکور و فشاری که پشت کنکور وجود داشت تاحد بسیار زیادی کاهش یافته است. علاوه بر آن چندین سال است که در دو رشته ریاضی و انسانی تعداد داوطلبان نصف ظرفیت دانشگاه‌ها است یعنی ظرفیت صندلی‌هایی که در این دو گروه وجود دارد دو برابر تعداد داوطلبان است و به جز تعدادی رشته محدود، اصلاً رقابتی نیست و هر فردی ثبت‌نام کرد می‌تواند پذیرفته شود.

  • نویسنده : ماهک شریفی
  • منبع خبر : تسنیم