شهردار اصفهان گفت: ما باید اصفهان قدیم را حفظ کنیم اما وقتی حرف از اصفهان نوین می‌شود باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشیم.

به گزارش آماج‌خبر به نقل از تسنیم، نخستین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با محوریت نما، ساختمان پایدار و ساختمان ایمن، شهر ایمن در اصفهان برگزار شد. روز نخست این اجلاس ظهر امروز با حضور علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، علی زینی‌وند معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، وحید مهدویان معاون شهرسازی و معماری اصفهان، امیدرضا ریاحی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران و تنی چند از معماران و شهرسازان اصفهان برگزار شد. در این اجلاس از کمپین “ساختمان ایمن، شهر ایمن” رونمایی و اصفهان به عنوان نخستین شهر میزبان این کمپین معرفی شد.

 

شهردار اصفهان در حاشیه این اجلاس با تاکید بر لزوم خلاقیت و نوآوری در معماری روز کشور اظهار داشت: جهان هستی پیوسته در حال تغییر است و همه شئونات این جهان از جمله انسان، جوامع و شهرها هم در حال تغییر هستند و به طور کلی حقیقت هستی بر تغییر و تحول مدوام بنا گذاشته است.

 

علی قاسم‌زاده افزود: ما در قبال تغییرات جهان هستی می‌توانیم ۳ موضع مختلف داشته باشیم و باید دید در کدام گروه قرار می‌گیریم، ما یا باید در قبال دنیای در حال تحول مقاومت کرده و در مقابل تغییر ایستادگی کنیم که نماد جمود و تحجر خواهد بود و تجربه تاریخی هم نشان داده که هرکس بخواهد در مقابل تغییر مقاومت کند، لاجرم بین چرخ‌های تغییر خورد خواهد شد چون اصل هستی بر تغییر و تحول است.

 

وی بیان کرد: دومین رویکرد در قبال تغییر این است که ما خودمان را در جریان تغییر رها کنیم که نماد انفعال و تسلیم خواهد بود و مثل خسی که در جریان رودخانه قرار می‌گیرد، بدون اراده در مسیر تغییر و تحول حرکت کنیم. رویکرد سوم این است که در مقابل تغییر و تحول با بهانه‌هایی مانند سنت قرار نگیریم و از طرف دیگر خودمان را در جریان تغییر هم رها نکنیم. نگاه سوم ما را دعوت می‌کند که پیشگام و خالق تغییر باشیم. ما امروز در طراحی و سازندگی شهری شدیداً به خلاقیت و نوآوری نیاز داریم.

 

شهردار اصفهان با بیان اینکه به تجسم درآوردن فهم محیط، به معنای خالق بودن است، تصریح کرد: در ادبیات دینی امام زمان یک مفهوم دو وجهی است، از یک طرف امام زمان از یک طرف یک مصداق عینی و متعین برای معصوم (ع) دارد و از طرف دیگر یک مصداق عام، تک تک انسان‌ها بر اساس آن می‌توانند امام زمان و مکان تلقی شوند. کسی که به مکان و زمان هویت، شخصیت و حس می‌دهد، امام زمان و مکان خواهد بود. وقتی نسبت به محیط به فهم و ادارک برسیم و آن فهم را در محیط به تجسم در آوریم، خالق محیط خواهیم شد.

 

وی گفت: ما به دنبال کسانی هستیم که ادراک و احساس قوی داشته باشند و بتوانند این ادراک و احساس را در معماری تجسم کنند. یکی از بحث‌های مهم امروز ما این است که اصفهان نوین یعنی چه و آیا اصفهان نوین را می‌خواهیم یا خیر؟ آیا باید به اصفهان قدیم پایبند بمانیم؟ اصفهان نوین باید کاملاً مشابه اصفهان قدیم باشد؟ در دنیایی که پیوسته در حال تغییر و تحول است آنچه اهمیت دارد گم نکردن شخصت است.چیزی که به انسان هویت می‌بخشد، شخصیت انسان است.

 

قاسم‌زاده افزود: هر شهری به اقتضای عناصر هویتی خودش یک شخصیت مستقل دارد؛ اگر بتوانیم شخصیت شهر را بشناسیم، می‌توانیم اصفهان نوینی را طراحی کنیم که با این شخصیت در تعارض و تضاد نباشد و الزاماً شباهتی با اصفهان قدیم هم نداشته باشد. ما قرار نیست که از گذشته و یا تمدین‌های دیگر کپی‌برداری کنیم، می‌توانیم از تجارب گذشتگان و تمدن‌های دیگر درس بگیریم و انتخاب‌های بهتری داشته باشیم اما از هر نسلی در هر عصری انتظار می‌رود که از خودش چیزی به یادگار باقی بگذارد.

 

وی بیان کرد: تاریخ تحول اصفهان باید یک فصل و نگاه جدید اما در راستای شخصیت شهر اصفهان داشته باشد. شخصیت شهر را باید از طریق درک روایت و قصه اصفهان فهمید، معماری که قصه اصفهان را درک نکنید، نمی‌تواند فصل جدید این شهر را طراحی کند. برخی‌ها فکر نمی‌کنند دفاع از شخصیت اصفهان به معنی ساختن شهری مشابه با اصفهان ۴۰۰ سال پیش است اما این هنر نیست بلکه کپی‌برداری است. ما باید اصفهان قدیم را حفظ کنیم اما وقتی حرف از اصفهان نوین می‌شود باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشیم. باید خالق زمان و مکان باشیم و فصل جدیدی بر کتاب اصفهان بیافزاییم.‌ هیچ رویکردی برای ایجاد مشروعیت حقوق شهروندی وجود ندارد.

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز در حاشیه اجلاس با بیان اینکه قانون، شهر و تمدن سه همراه دیرینه هستند، اظهار داشت: قوانین و مقررات شهرسازی و معماری در حصول توسعه پایدار شهرها، تبدیل انسان‌های شهرنشین به شهروند، ظهور جامعه مدنی و بالا بردن کیفیت محیط شهری و زندگی در شهرها نقش بسزایی دارد.

 

وحید مهدویان افزود: در دوران معاصر با توجه به نقش موثر دولت مرکزی و نظارت مستقیم وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور در حوزه شهرسازی و معماری، برای ساخت‌و‌سازهای شهری قوانین و مقررات مختلفی وضع شده و بیش از ۱۰۰ آیین‌نامه، دستورالعمل و ضابطه و طرح تصویب و اجرایی شده است که تماماً با هدف ایجاد محیط‌های امن،پایدار، غنی، راحت و توام با آسودگی و سرزندگی برای زندگی اجتماعی انسان‌ها بوده است.

 

وی بیان کرد: نتایج تدوین و اجرای این قوانین و مقررات از ابتدا تاکنون نشان می‌دهد که مهندسان و سازندگان بزرگترین گروه بهره‌برداران از این قوانین هستند و نقش و جایگاه شاخص و موثرتر و مسئولیت بیشتری نسبت به سایر دست‌اندکاران حوزه ساخت و ساز شهری دارند. اما متاسفانه در قوانین و برنامه‌های شهرسازی و معماری در ایران هیچ رویکردی برای ایجاد مشروعیت حقوق شهروندی وجود ندارد و در فرایندهای تصمیم‌گیری و انتخاب هم سازوکار مناسبی برای ظهور شهروند پیش‌بینی نشده است در نتیجه مهندسین و سازندگان در این فرایند نقش موثری ندارند.

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: در برنامه جامع جدید شهر اصفهان موضوعی با رویکرد نوین و به صورت ویژه در شهر اصفهان آغاز شده و مورد توجه قرار گرفته و مرحله نخست آن تهیه و تصویب شده است. به عبارت دیگر در برنامه جامع جدید شهر اصفهان بازیگران شهر که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فرایند ساخت و ساز و توسعه شهر نقش دارند، در تدوین برنامه سهیم خواهند بود. این برنامه علاوه بر تمرکز بر کالبد شهر، به ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، زیست_محیطی هم تاکید دارد.

 

وی گفت: فاز اول این برنامه به پایه شناخت و تشخیص بنا شده و به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر و اداره کل راه و شهرسازی اصفهان تهیه و تدوین شده و در صورتی که شورای عالی معماری و شهرسازی ایران تصویب کند که شهرداری اصفهان کارفرمای فاز دوم پروژه باشد، فاز دوم را هم آغاز خواهیم کرد.

 

  • نویسنده : سارا جباری