با ورود جبهه هوای سرد سیبری از شمال کشور، دمای هوا افت محسوسی داشته و سراسر کشور با سرمای شدید مواجه است. در پی این سرمای شدید مصرف گاز افزایش چشمگیری داشته است؛ با ادامه روند افزایش مصرف کشور با بحران گاز مواجه شده است.

طی روزهای اخیر جبهه هوای سرد و قطبی “سیبری” از شمال شرق و شمال وارد کشور شده است. کشور ما به دلیل قرارگیری روی کمربند پر فشار جنب حارّه‌ای، همواره با فرونشست هوا مواجه است و با هوای سرد دست و پنجه نرم می‌کند. ورود جبهه هوای سرد سیبری که به “غول سیبری” موسوم است به سرمای هوا در کشور ما دامن زده و عامل تشدید این سرما شده است.

در پی تشدید سرما و تداوم آن در کشور، استفاده از وسایل گرمایشی افزایش یافته و نیاز به گاز چند برابر شده است. بخش خانگی و تجاری با حدود پانصد میلیون متر مکعب بیشترین مصرف گاز را در کشور ما دارد. نیروگاه‌ها و صنایع و کارخانجات نیز دیگر مصرف کنندگان گاز در ایران هستند. این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال ده درصد افزایش داشته است که این خبر خوبی نیست.

با افزایش مصرف گاز، برخی از نقاط کشور با مشکل گازرسانی موجه شده‌اند. استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، استان گلستان و استان سمنان طی روزهای اخیر با افت فشار گاز مواجه بودند. شهرهای ترببت جام، تربت حیدریه و خواف نیز در مواردی قطی گاز را تجربه کردند.

پالایشگاه‌ها با حداکثر توان و نهایت ظرفیت خود در حال کار هستند تا روند گازرسانی به صورت مستمر ادامه یابد و هیج نقطه‌ای از کشور شاهد قطعی یا افت فشار گاز نباشد. مناطقی که در انتهای خطوط گازرسانی قرار دارند، همواره چوب مصرف زیاد استان‌های پرجمعیت و پرمصرفی مانند: تهران، اصفهان و خراسان رضوی را خورده‌اند و در این شرایط نیز عمده سختی ها معطوف به این مناطق است.

در پی استمرار شرایط موجود، دولت تصمیماتی در راستای کاهش مصرف گاز در کشور اتخاذ کرده است. از جمله این تمهیدات تعطیلی ادارت و مراکز آموزشی است که در برخی استان ها شاهد آن بوده‌ایم. طبق اخبار تا کنون ادارت و مراکز آموزشی در استانهای تهران، البرز، گیلان، اصفهان، آذربایجان شرقی، قم و سیستان بلوچستان روز شنبه ۲۴ دی ماه تعطیل هستند و به صورت دورکار فعالیت خواهند کرد.

بخش خانگی و تجاری با مصرف نزدیک به پانصد میلیون متر مکعب نخستین گروه مصرف کننده گاز در کشور هستند. ۶۰ تا ۷۰ درصد خانه‌ها و مراکز تجاری از بخاری به عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌کنند و مقدار باقی مانده به استفاده از شوفاز و پکیج منسوب هستند؛ به همین دلیل رعایت نکاتی که موجب کاهش مصرف گاز می‌شود برای این بخش ضروری است.

توصیه‌هایی برای کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری:
-دمای متعادل خانه بین ۱۸ تا ۲۱ درجه است. با تنظیم دمای خانه در این مقدار علاوه بر رفاه و راحتی در مصرف گاز نیز صرفه‌جویی می‌شود.

-جایگزین کردن زیاد کردن بخاری با پوشیدن لباس‌های گرم روشی است که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف گاز، سلامتی را نیز در پی دارد.

-پوشاندن درزهای درها، پنجره و پوشاندن دریچه‌های کولر.

-بستن شیر وسایل گازی بلااستفاده در طول روز؛ مانند: سماور و …

-خاموش کردن بخاری و بستن شیرفلکه شوفاژ اتاق هایی که در آنها حضور ندارید.

 

  • نویسنده : حسین زرنقاب