رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: مدیران مدارس به هیچ عنوان مجاز به انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان لباس نیستند.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهرام صانعی با بیان اینکه برای تهیه فرم مدرسه اجباری برای دانش‌آموز و مدرسه وجود ندارد، گفت: امسال آموزش و پرورش در موضوع فرم مدارس تنها مجری ماده ۸۵ قانون آئین‌نامه اجرایی مدارس است که در آن به تصویب مدل فرم دانش‌آموزی توسط شورای مدرسه اشاره شده و ادامه فرآیند نظیر انعقاد تفاهم‌نامه با تولیدی، نظارت بر دوخت و دوز، قیمت و کیفیت تا زمان توزیع فرم، در اختیار انجمن اولیا و مربیان مدرسه است.

 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نقشی در تعیین قیمت فرم دانش‌آموزی مدارس ندارد، افزود: در صورت اجبار دانش‌آموز برای خرید فرم مدرسه از سمت مدارس، این موضوع از طریق کارشناسی‌های انجمن اولیا و مربیان نواحی و مناطق و کارشناسی‌های ارزیابی عملکرد و بازرسی ادارات، قابل پیگیری است.

 

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: به علت درگیری دانش‌آموزان با شیوع بیماری کرونا و نبود آموزش حضوری، فرم مدرسه تولید و خریداری نشده است؛ بنابراین احتمال اینکه فرم مدرسه خریداری و استفاده شده در سه سال گذشته مناسب استفاده در زمان کنونی برای دانش‌آموزش باشد، وجود ندارد و تأکیدی مبنی بر اینکه مدارس رنگ یا مدل فرم دانش‌آموزی را تغییر ندهند، برای زمانی است که آموزش حضوری دانش‌آموزان هر ساله تداوم داشته باشد.

 

مدیران مدارس مجاز به اخذ قرارداد با تولیدکنندگان لباس نیستند

وی با بیان اینکه امسال شورای مدارس محدودیتی برای تغییر رنگ و مدل فرم دانش‌آموزی ندارند، ادامه داد: مدیران مدارس به هیچ عنوان مجاز به اخذ قرارداد با تولیدکنندگان لباس نیستند، یکی از تخلفاتی که مدیر مدارس باید نسبت به آن پاسخگو باشند، امضای تفاهم‌نامه با واحد تولیدی است. انجمن اولیا و مربیان مدارس تشکیل می‌شود و در این شورا مواردی نظیر واحد تولیدی موردنظر، قیمت فرم مدرسه، نوع پارچه مورد استفاده و نحوه توزیع مصوب می‌شود و رئیس این انجمن به نمایندگی از مدرسه برای انعقاد تفاهم‌نامه، اقدام می‌کند.

 

صانعی گفت: پوشش دانش‌آموزی در مدرسه قانون خود را دارد و باید شرایط زندگی و تحصیل در ایران به عنوان یک کشور اسلامی، مدنظر قرار بگیرد و خطوط قرمز در نحوه پوشش رعایت شود. در صورتی که دانش‌آموز فرمی متفاوت با سایر دانش‌آموزان، اما عرف‌پسند و مورد تأیید مدیر مدرسه برگزیند، مشکلی وجود ندارد و مدیر حق اجبار دانش‌آموز برای انتخاب فرم مدرسه را ندارد، اما احتمال می‌رود این موضوع آسیب روحی برای دانش‌آموز به همراه داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه به مدیران مدارس سفارش شده است در صورتی که فردی توان پرداخت هزینه فرم مدرسه را نداشته باشد از کمک خیران و سایر اولیا و مربیان در راستای تهیه فرم دانش‌آموزی برای وی استفاده شود، اضافه کرد: با توجه به موارد مذکور، مدیر مدرسه حق اجبار کردن دانش‌آموز برای تهیه فرم مدرسه را ندارد.

نظارت تیم‌های ارزیابی و انجمن‌های اولیا و مربیان بر فروش لباس فرم مدرسه

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در بخشنامه ارسالی به همه مدارس طی سال جاری الزام خانواده‌ها به خرید لوازم غیر از فرم مدرسه ممنوع اعلام شده است، اظهار کرد: هیچ تولیدی حق عرضه سایر اقلام به والدین در کنار فروش فرم مدرسه را ندارد.

 

صانعی با بیان اینکه تیم‌های ارزیابی و انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس که خود نمایندگان سایر اولیا هستند، به منظور بازرسی و هماهنگی به واحد‌های توزیع مراجعه می‌کنند، افزود: تصمیم نظارت اولیای دانش‌آموزان بر تهیه فرم مدارس که برای اولین بار طی سال جاری گرفته شد، دارای مزایای فراوانی است که از آن جمله می‌توان به نظارت حداقل پنج نفر از اولیای دانش‌آموزان روی دوخت و دوز فرم مدارس، اشاره کرد و قطعاً موجب افزایش میزان رضایتمندی خواهد شد.

 

وی درخصوص قیمت رسمی فرم دانش‌آموزی، تصریح کرد: اعلام نرخ وظیفه سازمان آموزش و پرورش به جهت نداشتن تخصص و نداشتن جایگاه قانونی در این موضوع، نیست و در بخشنامه ارسال شده به همه مدارس ضمن تاکید بر رؤیت توسط اولیا اشاره شده است که هرگونه شکایت درخصوص کیفیت، دوخت و دوز، نحوه توزیع یا قیمت به سامانه ۱۲۴ اطلاع داده شود.

 

 

  • نویسنده : نگین حاجی حسینی