مهدی طغیانی گفت: آیا وزارت نیرو، دادگستری و سازمان محیط زیست در مقابل هرج و مرج و برخورد با برداشت آب وظیفه‌ای ندارند؟

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی طغیانی گفت: مشکل عدیده ناشی از کمبود آب در کشور از جمله خشکی دریاچه ارومیه، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نتیجه مدیریت غلطی است که بر منابع آبی کشور حاکم است و نتیجه آن را در دشت اصفهان و برخوار به طور میانگین ۱۵ سانتیمتر فرونشست مشاهده می‌کنیم و تبدیل به فروچاله شده است.

به گفته او  از هیأت رئیسه و رئیس مجلس انتظار داشتیم برای این موضوع مهم وقت بگذارند، اما متأسفانه در مجلس وقت کافی صرف این موضوعات مهم منطقه‌ای نمی‌شود.

طغیانی می گوید آلودگی محیط زیست ناشی از خشکی دریاچه گاوخونی و گرد و غبار سرطانی ۵ استان را در کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد و نابودی معیشت کشاورزان شرق و غرب و شمال اصفهان قابل کتمان نیست؛ آنچه که امروز به عنوان آدرس غلط عنوان می‌شود تغییرات اقلیمی است در حالی که در گزارش فراکسیون محیط زیست که در صحن قرائت شد ۱۸ درصد دیده شده بود و مابقی ناشی از مدیریت غلط است؛ برخلاف مصوبات قانونی بالادست زاینده‌رود در هر دو استان بیش از ۵۱۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود در حالی که بیش از ۸۳ میلیون مجاز نیست و این یعنی تمسخر قانون، آیا وزارت نیرو، دادگستری و سازمان محیط زیست در مقابل این هرج و مرج در برخورد با برداشت آب وظیفه‌ای ندارند؟ آیا نباید با این تخلفات برخورد کرد.

به گفته این نماینده مجلس گویا قانون جایگاهش را از دست داده، به سازمان محیط زیست در برخورد با تخلفات ادامه پروژه‌های انتقال آب بالادست بدون اخذ مجوز‌های محیط زیستی تذکر می‌دهیم و تقاضا داریم برخورد لازم انجام شود. همچنین به وزارت دادگستری در مورد عدم برخورد با برداشت‌های غیرقانونی بالادست و بیشتر از ۵ برابر چیزی که در قانون اجازه داده شده تذکر می‌دهیم و در این رابطه وزارت نیرو موظف است به مسئولیت قانونی خود عمل کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: همچنین به وزارت جهاد کشاورزی در مورد عدم چاره‌اندیشی در برخورد با احداث غیراصولی سد‌ها و آب‌بند‌ها به اسم آبخیزداری و ایجاد باغات در بالادست زاینده‌رود و همچنین عدم اجرای کشت مبتنی بر کم آبی در پایین زاینده‌رود تذکر می‌دهم؛ به طور قطع اگر این موارد مورد توجه قرار نگیرد اثری که بر میراث تاریخی و زندگی مردم اصفهان بر جای خواهد گذاشت قابل جبران نخواهد بود.

 

  • نویسنده : فاطمه کریمیان