ریزش نمای ساختمان کانون فرهنگی و تربیتی اندیشه رهنان سبب آسیب به 5 خودرو و فوت یک نفر خانم و مصدوم شدن یک آقا شد؛ فارس به صورت ویژه چرایی این حادثه را از مسئولان مربوطه در استان پیگیری کرد.

به گزارش آماج خبر به نقل از فارس، روز شنبه خبر تلخ ریزش نمای دیوار کانون فرهنگی و تربیتی اندیشه رهنان اصفهان گزارش شد، حادثه‌ای که ۲ مصدوم و آسیب به ۵ خودرو را به دنبال داشت و یکی از مصدومان این حادثه که یک خانم مسن بود به دلیل شدت ضربه در بیمارستان فوت می‌کند و مصدوم دیگر نیز دچار کاهش هوشیاری است و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان آیت‌الله کاشانی اصفهان بستری است. فارس به صورت ویژه چرایی این حادثه را از مسئولان مربوطه در استان پیگیری کرد.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به حادثه ریزش نمای دیوار مدرسه‌ای در رهنان اظهار داشت: این مکان در اختیار آموزش و پرورش اصفهان بوده است و روز گذشته نمای ساختمان ریزش پیدا کرده و به ۵ خودرو آسیب وارد می‌شود.

وی با اشاره به اعزام ۳ تیم امدادی از آتش‌نشانی و اورژانس به محل حادثه گفت: در این حادثه یک نفر آقا و یک نفر خانم از ناحیه سر دچار آسیب شده بودند که توسط اورژانس به بیمارستان آیت‌الله کاشانی منتقل شدند که مصدوم خانم فوت کرده و مصدوم آقا نیز با کاهش سطح هوشیاری همراه است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه آموزش و پرورش، اداره کل نوسازی مدارس و سازمان نظام مهندسی در حال بررسی علت حادثه هستند، بیان کرد: روز یکشنبه یک تیم تخصصی با حضور در محل حادثه علت را بررسی می‌کند و تا فردا علت حادثه مشخص می‌شود.

فرهاد کاوه آهنگران سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز در این باره به خبرنگار فارس  گفت: در ساعت ۱۸ و ۴۰ دقیقه روز گذشته طی تماس تلفنی شهروندان با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی اصفهان مبنی بر ریزش دیوار یک واحد آموزشی واقع در خیابان حسین‌آباد رهنان بر روی چند خودرو و آسیب‌دیدگی ۲ نفر بلافاصله ایستگاه شماره ۲۱ به محل حادثه اعزام و ایمن‌سازی محل صورت گرفت.

وی با بیان اینکه ایمن‌سازی محل با کشیدن نوار خطر انجام و مصدومان حادثه تحویل عوامل اورژانس شهر شدند، تصریح کرد: در حادثه ریزش دیوار در روز گذشته یکی از مصدومان که دچار حادثه جدی شده، فوت کرده است و مصدوم دیگر در بیمارستان آیت‌الله کاشانی بستری است.

مجید نسیمی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان به خبرنگار فارس درباه این حادثه گفت: به محض اطلاع از وقوع حادثه ۳ نفر از کارشناسان آموزش و پرورش به صورت میدانی از محل وقوع حادثه بازدید کردند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال از قدمت این ساختمان می‌گذرد، افزود: این ساختمان یک سوله ورزشی بوده است و در کنار آن کانون آموزشی و مدرسه است و از ابتدای کار این سالن بدون نما و به صورت آجر زبره بوده است و در سال‌های بعد نما بر روی آن اجرا شده است.

نسیمی با بیان اینکه مستنداتی در پرونده نداریم که نما به چه صورت و توسط چه کسی اجرا شده است و کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند، تصریح کرد: نمای فوق یک نمای سنگین و به صورت ۲۲ سانتی بوده و بدون پیوند مناسب با دیوار پشت اجرا شده است و سنگینی نما، طول زمان، سرما و گرما سبب شده که نما جدا شود و فرو بریزد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با ابراز تأسف از فوت یک شهروند و مصدومیت شهروند دیگر در این حادثه عنوان کرد: علت اصلی ریزش و اینکه نما توسط چه دستگاهی و یا چه شخصی اجرا شده، در دست بررسی است.

وی در پاسخ به این سؤال که در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ نامه‌ای با مضمون ناایمن بودن مدارس رهنان نوشته شده و رونوشت آن به مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان ارسال شده است، چه اقدامی در این زمینه انجام شده است، گفت: در سطح شهرستان اصفهان و مناطق اطراف فرونشست بسیاری از مدارس را تحت تأثیر قرار داده است، کارگروهی ویژه‌ای داریم به محض اینکه مکاتبه انجام می‌شود، از مدرسه ناایمن بازدید می‌کنند.

نسیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰ مدرسه شناسایی کرده‌ایم که تحت تأثیر فرونشست هستند و پیگیری‌هایی برای تأمین اعتبار برای بازسازی انجام شده است، ادامه داد: در سفر ریاست جمهور به اصفهان به صورت ویژه توسط استاندار فرونشست مدارس پیگیری شد و از تهران از طریق معاونت اجرایی پیگیری کردیم تا مصوبه‌ای برای اختصاص اعتبار ویژه‌ برای مدارسی که تحت تأثیر فرونشست هستند، بگیریم و پیگیر هستیم این عدد ابلاغ شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان اضافه کرد: مدارس فرسوده در سطح استان بسیار است به همین دلیل گزارش‌های خاصی در شورای آموزش و پرورش به استاندار داده‌ایم و دو بار نیز با حضور وزیر آموزش و پرورش و ریاست سازمان نوسازی مدارس گزارش را ارائه کرده‌ایم و در جریان شرایط نامطلوب مدارس استان هستند.

وی با تأکید بر اینکه مشارکت خیران، رایزنی با نمایندگان مجلس و تصویب اعتبار خاص برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس در دستور کار است، بیان کرد: در سفر ریاست جمهور به اصفهان ۳۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه تمام ۵۰ درصد، ۱۴۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه تمام بالای ۷۰ درصد و ۱۳۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های فرونشست اختصاص یافته است و بین ۲ تا ۳ سال تخصیص داده می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با بیان اینکه بعضی از این اتفاقاتی که رخ می‌دهد، قابل تشخیص نیست و نمایی که اجرا شده پشت آن مشخص نیست، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم سریع‌تر مصوبه اعتبارات را از دولت بگیریم و اجرایی کنیم و مدارسی که در اولویت خطر است ایمن‌سازی کنیم تا ایمنی دانش‌آموزان را تأمین کنیم.

ناصر نقایی رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه ۵ اصفهان نیز درباره این حادثه به خبرنگار فارس گفت: اداره کل آموزش و پرورش در حال بررسی است و هنوز به جمع‌بندی درخصوص علت حادثه نرسیده است.

وی در پاسخ به این سؤال که در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ نامه‌ای با مضمون ناایمن بودن مدارس رهنان خطاب به شما نوشته شده است، چه اقدامی در این زمینه انجام گرفته است، بیان کرد: فعلاً در حال بررسی است.

  • نویسنده : فاطمه کریمیان