مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق یزد با بیان اینکه ۵۴ درصد مشترکان برق، بخش خانگی هستند گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، خاموشی برق در این بخش در تابستان امسال نخواهیم داشت.

به گزارش آماج خبر و به نقل از ایرنا؛ علی جم روز دوشنبه به مناسبت هفته مدیریت مصرف برق (چها تا ۱۰ تیرماه) در جمع خبرنگاران افزود: با توجه برنامه ریزی و هماهنگ هایی که با بخش های کشاورزی ، صنعت و ادارات در زمینه کاهش مصرف برق انجام شده است امسال در بخش خانگی خاموشی نخواهیم داشت.

 

وی تعداد مشترکان خانگی تحت پوشش استان را ۶۰۰ هزار نفر بیان کرد و افزود: ۷۵ درصد مشترکان این بخش، الگوی مصرف را رعایت می کنند ضمن اینکه مشترکان به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، ۵۰۰ تومان تشویق می‌شوند.

 

جم، تعداد کل مشترکان برق استان را ۷۴۲ هزار و ۹۹۱ مشترک اعلام کرد و گفت: صنعت ۱۲ هزار و ۲۵۸ ( ۱.۷ درصد)، خانگی ۶۰۰ هزار ( ۸۱ درصد)، کشاورزی ۱۱ هزار و ۴۴۸ (۱.۵ درصد) ، تجاری ۱۰۲ هزار و ۸۹۲ ( ۱۳.۵ درصد) و عمومی ۱۷ هزار و ۲۴۲ ( ۲.۳ درصد ) مشترکان را تشکیل می دهند.

 

وی بیشترین مصرف برق مشترکان در پیک تابستان را به ترتیب مربوط به بخش خانگی با ۵۴ درصد، صنعتی ۳۳ درصد و بخش کشاورزی هشت درصد بیان و افزود:۹۹.۷۴ درصد روستاها و ۹۶ درصد از چاه‌های کشاورزی از نعمت برق برخوردار هستند.

 

جم، طول شبکه های فشار متوسط و ضعیف استان را ۲۰ هزار و ۴۶۱ کیلومتر بیان کرد و یادآور شد: از این میزان ۹ هزار و ۱۰۱ فشار ضعیف و مابقی متوسط است.

 

مشوق های مشترکان بخش خانگی 

 

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد گفت: الگوی مصرف ایام گرم سال در مناطق غیرگرم و عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت است و مشترکانی که در مصرف برق صرفه جویی و الگوی مصرف را رعایت کنند بابت هر کیلووات ساعت به طور متوسط ۱۰۰ تومان دریافت خواهند کرد و این مشترکان در صورت صرفه جویی، به ازای هر کیلووات ساعت ۵ برابر این مبلغ یعنی ۵۰۰ تومان تشویق می‌شوند.

 

جم در ادامه میزان فروش برق این شرکت را در سال گذشته ۶ هزار و ۸۱ میلیون کیلووات ساعت ذکر کرد و گفت: عمده میزان فروش برق در استان مربوط به بخش صنعتی است.

 

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در زمینه افزایش تولید برای ایجاد ۳۵ هزار مگاوت برق طی چهار سال برنامه ریزی دارد که ۱۰ هزار مگاوات آن از طریق انرژی خورشیدی تامین خواهد شد و سهم استان یزد از این بخش ۲ هزار مگاوات است.

 

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان یزد تصریح کرد: اکنون ۳۷۰ نیروگاه کوچک خورشیدی با قدرت ۹ مگاوات در استان ۱۰ نیروگاه تولید پراکنده با مجموع ظرفیت ۴۶ مگاوات نیز در استان فعالیت دارند که از سه مورد آنها خرید تضمینی برق داریم.

 

پیک بار مصرف برق استان یکهزار و ۲۳۵ مگاوات پیش بینی شده است

 

وی پیک برق مصرفی شرکت توزیع برق استان را در سال گذشته یکهزار و ۱۷۰ مگاوات بیان کرد و افزود: برای سالجاری یکهزار و ۲۳۵ مگاوات پیش‌بینی شده است که باید با اعمال مشوق‌هایی در بخشهای مختلف و مدیریت مصرف برق تامین شود.

 

جم با اشاره اصلاح تعرفه‌ها گفت: مشترکانی که تا سقف الگو مصرف کنند، هیچ افزایش تعرفه‌ای در قبض برق نخواهند داشت ولی مشترکانی که بیش از الگوی مصرف داشته باشند، باید هزینه مازاد مصرف برق خود را به قیمت آزاد پرداخت کنند و در مواردی که مصرف ۲ برابر الگو باشد نیز اخطار و در صورت بی توجهی قطع برق را خواهیم داشت.

 

وی در مورد مشوق های صرفه جویی در بخش عمومی و اداری گفت: براساس مصوبه هیات وزیران، ادارات باید در ساعات اداری ۳۰ درصد و در خارج از وقت اداری ۶۰ درصد کاهش مصرف نسبت به سال گذشته داشته باشند، البته مصرف برق ادارات به صورت روزانه نیز پایش خواهد شد و در صورت بی توجهی اخطار دریافت یا برق این مشترکان قطع می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق یزد یاد آور شد: طبق پایش‌های صورت گرفته اکثر ادارات استان طی این مدت کاهش مصرف برق را رعایت کردند و اخطارهای صادر شده طی این یکی دو هفته ناچیز یعنی شامل حدود ۵۰ مورد اخطار و دو یا سه مورد قطع برق بوده است.

 

جم در بخش روشنایی معابر شهر گفت: در استان ۲۸۵ هزار شعله چراغ روشنایی معابر وجود دارد که اخیرا تعویض ۲۰۰ هزار لامپ گازی به ال ای دی در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

 

بدهی ۱۹۰ میلیارد تومانی مشترکان به شرکت برق استان

 

وی میزان طلب شرکت توزیع برق از مشترکان را ۱۹۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: از این مبلغ ۵۲ میلیارد تومان مربوط به بخش خانگی ، ۲۰ میلیارد تومان بخش عمومی ، ۱۳ میلیارد تومان صنعت و ۶۴ میلیارد تومان سایر مصارف است.

 

وی افزود: اگر مشترکان به موقع بدهی خود را پرداخت کنند خیلی از طرح های عقب مانده در حوزه صنعت و برق به بهره برداری می رسد بنابراین از مشترکان درخواست می شود که بدهی خود را پرداخت کنند.

  • نویسنده : زهرا طیبی