گروه استان‌ها- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه چهار نوع خشک‌سالی طی امسال در این استان رخ داده‌است، گفت: کشاورزان غیربومی منابع آب زیرزمینی و خاک لرستان را تاراج کرده‌اند.

به گزارش آماج خبر، احمد گودرزی: بارندگی‌ها این استان طی سال آبی جاری شش درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۹ هزار کیلومتر رودخانه و مسیل دائمی و غیردائمی در لرستان وجود دارد که ۱۳۰ رشته رودخانه‌ اصلی و فرعی را تشکیل می‌دهد، افزود: خشک‌سالی رودخانه‌های واقع در حوضه آبریز کرخه را بیشتر تهدید می‌کند، علاوه بر آن میزان آبدهی رودخانه‌های حوضه کارون نیز کم شده‌است، اما این میزان برای رودخانه‌های حوضه کرخه بیشتر است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای لرستان با تأکید به اینکه چهار نوع خشک‌سالی هواشناسی، خشک‌سالی هیدرولوژیکی، خشک‌سالی کشاورزی و خشک‌سالی اقتصادی طی امسال در این استان بروز پیدا کرده‌است، عنوان کرد: شدت این خشک‌سالی به‌ویژه در حوزه اقتصادی بیشتر است.

وی با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت در لرستان بیان کرد: کشاورزان غیربومی محصولات آبدوست مانند سیب‌زمینی، چغندرقند و پیاز را در این استان کشت می‌کنند که باید از ورود آنان به لرستان جلوگیری شود.

گودرزی با ابراز نگرانی از وضعیت رودخانه کشکان در پی خشک‌سالی گفت: اگر بنا باشد محصولات سال‌های گذشته در مجاورت این رودخانه کشت شود، دوباره شاهد خشکی کشکان خواهیم بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه کشاورزان غیربومی زمین را به قیمت ناچیز اجاره می‌کنند و تمام برداشت محصول را نیز در خارج این استان به فروش می‌رسانند، تصریح کرد: این کشاورزان تاراج منابع آب زیرزمینی و خاک لرستان را در پیش گرفته‌اند و باید به‌طور قانونی و نه فقط در حد کلام با آنان برخورد شود.

  • نویسنده : شادی شهبازی