مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم گفت: پروژه «زیتون 1» اولین پروژه مسکن ملی در شهر قم است که در تاریخ ۳۰ تیر سال ۱۳۹۹ کلنگ زنی شد و درخرداد‌ماه امسال واحدهای این پروژه بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش آماج خبر، داریوش بلدی مدیرکل بنیاد‌مسکن انقلاب‌اسلامی استان قم ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسب سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: عمران و آبادانی روستاها در این سال‌ها از اقدامات بنیاد مسکن بوده است و یکی از طرح‌هایی که در این راستا دنبال شده طرح هادی است.

 

وی عنوان کرد: ۷۶ روستای زیر ۲۰ خانوار در قم داریم که ۴۰ روستا تعیین محدوده شده‌اند و همچنین ۱۲۴ روستا با تعداد خانوار بالا از طرح هادی استفاده کرده‌اند و عملیات عمرانی برای این روستاها انجام شده است‌.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم پس از  بازدید از روستاها گفت: طی یک‌سال گذشته حدود ۱۴۵ روستا توسط کارشناسان مورد بررسی و بازدید قرار گرفته است و با تفاهم نامه‌ای که با بخش های مختلف از جمله اداره راه و شهرسازی داشتیم آماده خدمت رسانی به روستاییان هستیم.

 

وی در رابطه با مشکل تامین مسکن در بین روستاییان افزود: ۷ هزار و ۵۰۰ قطعه زمین به کسانی که در روستاهای قم سکونت دائمی دارند اهدا شده است تا روستاییان مشکلی از بابت تامین مسکن نداشته باشند‌.

 

بلدی با اشاره به مقاوم سازی خانه‌ها در شهر و روستا بیان کرد: همانطور که همه می‌دانیم کشور ما جز مناطق حادثه خیز است، در گذشته وقتی یک زلزله ۵ ریشتری رخ می‌داد حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار واحد تخریب می‌شد، برای حل این مشکل تسهیلات مناسبی به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۵ درصد با مدت بازپرداخت ۲۰ ساله اختصاص داده‌ایم تا شهرها و روستاها مقاوم‌سازی شوند‌، در مجموع تا به حال به ۹ هزار و ۵۰۰ واحد برای مقاوم سازی و مرمت در شهر قم و روستاها تسهیلات داده شده است.

 

بلدی با توجه به تلاش برای تامین مسکن محرومین در روستاها خاطرنشان کرد: یک هزار واحد برای محرومین مسکن در روستاهای قم اختصاص داده شده که از این تعداد ۷۰۰ واحد آماده شده و ۳۰۰ واحد دیگر نیز در دست احداث است و با تفاهم نامه‌ای که با استانداری قم و سازمان برنامه و بودجه داشتیم به زودی این یک هزار واحد برای محرومین آماده خواهد شد.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اقدامات انجام شده برای خانه‌های آسیب دیده ناشی از باران توضیح داد: یک هزار و ۲۰۰ فقره تسهیلات برای واحد‌هایی که از طریق بارندگی دچار آسیب دیدگی شده‌اند ارائه شده که نصف این تعداد برای شهر نشینان و نصف دیگر برای روستاییان بوده است.

 

بلدی در رابطه با مسکن ملی گفت: با تصمیم رئیس جمهور محترم قرار بر این شد در دوره ۴ سال ریاست جمهوری ۴ میلیون مسکن در کشور ساخته شود که از این مجموع ۶۳ هزار واحد سهم استان قم است.

 

وی افزود: در فاز اول مسکن ملی ۳ هزار و ۶۵۰ واحد در حال تکمیل است اما این آمار ثابت نمی‌ماند بلکه سالانه به تعداد پروژه‌های مسکن ملی افزوده می‌شود تا مشکل و دغدغه مسکن در بین مردم حل شود.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم گفت: به زودی ۶۵ واحد از طرح جهش مسکن در شهر قنوات کلنگ زنی خواهد شد تا در شهر‌های کم جمعیت نیز مشکل مسکن وجود نداشته باشد.

 

بلدی با توجه به بهره‌برداری از اولین پروژه مسکن ملی در شهر قم اظهار کرد: پروژه «زیتون ۱» اولین پروژه مسکن ملی در شهر قم است که در تاریخ ۳۰ تیر سال ۱۳۹۹ کلنگ زنی شد و در خرداد‌ماه امسال واحدهای این پروژه بهره‌برداری خواهد شد.

 

وی افزود: پروژه‌های زیتون هر ۴ ماه یکبار کلنگ زنی خواهند شد تا در این چهار سال سهم ۶۳ هزار واحدی قم تکمیل شود، البته هیچ محدودیتی از طرف دولت مبنی بر افزایش ۶۳ هزار واحد نیست اگر زمین مناسب در اختیار ما گذاشته شود، آماده ساخت مسکن‌های بیشتری هستیم.

 

بلدی در پایان گفت: تسهیلاتی که برای مسکن ملی در نظر گرفته شده در شهر قم ۴۵۰ میلیون تومان است، اما در شهر های کوچک مثل کهک مبلغ این تسهیل به ۳۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند، اقساط این وام هم اگر ثابت باشد ماهیانه ۶ میلیون تومان است اگر پلکانی باشد از مبلغ پایه شروع و سالانه با توجه به تورم افزایش پیدا می‌کند.

  • نویسنده : مهدی حاجیلو