با بهره برداری از معدن فسفات چرام در پایین دست آن اسید فسفریک و آهک هیدراته در این استان زمینه اشتغال۹۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌شود.

به گزارش آماج خبر:کریم روزبهان مدیر کل صنعت ،معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در نسشت پیگیری آخرین روند اجرای طرح معدن فسفات چرام با نماینده امیدرو و پیمانکار معدن فسفات گفت:یکی از پروژه های مهم استان تولید آهک هیدارته بود و علارغم پیشرفت فیزیکی مناسب این طرح روند احداث آن متوقف شده بود .

وی افزود:از سال ۱۴۰۱با پیگیری های نماینده محترم کهگیلویه بزرگ ، استاندار محترم، معاون محترم سیاسی و امنیتی استانداری ، معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی استانداری و اینجانب صورت گرفت پیمانکار جدید پای کار آمد پیمانکار قبلی خلیت شد.

وی ادامه داد:در بازدید معاون محترم وزیر از این پروژه انجام شد قرار شد فعالیت های پروژه تصریح پیدا کند ‌ و فعالیت های مختلف پروژه همزمان توسط پیمانکار پیگیری بشود سرعت اجرای پروژه افزایش و زمان اجرای آن کاهش پیدا کند.

روزبهان گفت:برای انجام این پروژه و عملیاتی کردن آن پیمانکار و کارفرما را دعوت کردیم و فعالیت ها را رصد کردیم که برابر توافقات برنامه زمانبندی ویرایش بشود و ارائه بشود.

وی افزود:در بحث اکتشاف حین استخراج فسفات تعداد دستگاه های حفاری بیشتر خواهد شد و درخواست جدیدی امیدرو داشتند تولید محصول دوم که آهک هیدراته هست انشاالله این پروژه هم عملیاتی خواهد شد.

در ادامه:سید احسان عسکری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اظهار داشت: بهره برداری از معدن فسفات چرام در پایین دست آن اسید فسفریک و آهک هیدراته در این استان زمینه اشتغال۹۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌کند.

وی عنوان کرد: برای پیگیری و فعال سازی پتانسیل های اقتصادی و معدنی وجیه اله جعفری معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با این استان سفر کرد.

عسکری ابراز کرد: در این سفر چهار معدن شامل کوه فسفات کوه لار، آهک هیدراته چرام، اسید فسفریک و بوکسیت بررسی و احیا و تکمیل آنها در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: آهک هیدراته چرام حدود ۲ سال و نیم در رکود به سر می برد و تنها ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک و نیم سال گذشته هشت جلسه استانی و فرا استانی برای فعال سازی این معدن برگزار شده که امیدوار کننده است.

عسکری تاکید کرد: بخشی از این طرح به ایمیدرو و بخشی هم به پیمانکار واگذار شده و در خصوص زیرساخت های پروژه شامل آب، برق و گاز، کار به خوبی پیش رفته است.

به گفته عسکری معدن فسفات چرام، بزرگترین معدن فسفات کشور با ذخیره ۸۰ میلیون تن با عیار ۸٫۵ تا ۹ درصد است که با فعال شدن آن مشکلات بسیاری در بخش تولید کشور رفع می شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این معدن به خاطر توپوگرافی استان زیر زمین قرار گرفته و بهره برداری از آن اندکی دشوار است و در این رابطه دستگاه‌هایی به کشور وارد شده است.

عسکری ادامه داد: برای بهره برداری از این پروژه عظیم حدود هفت و نیم کیلومتر جاده دسترسی ایجاد شده و کار به خوبی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در پایین دست این معدن اسید فسفریک وجود دارد که به علاوه این معدن ۹۰۰ نفر اشتغال از طریق این معادن ایجاد خواهد شد.

 

انتهای پیام/

  • نویسنده : فروزان آبسالان