فوق تخصص بیماری قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی همواره خطرناک هستند، اما در دسته بیماری‌های قابل‌پیشگیری قرار دارند.

به گزارش آماج خبر از بوشهر، دکتر عبداللطیف امینی اظهار کرد: بیماری قلبی عروقی به هرگونه بیماری که دستگاه گردش خون را تحت تأثیر قرار دهد اشاره دارد که شامل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عروقی مغز و کلیه و بیماری‌های شریانی است.

عضو هیئت‌علمی آموزشی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: برای درک بهتر سازوکار قلب در ابتدا باید گفت که قلب از چهار حفره تشکیل‌شده که از طریق دیوار بین آن‌ها به دو سمت راست و چپ تقسیم‌شده است که هر سمت توسط یک دریچه به یکدیگر راه دارند و سمت راست قلب که خون تیره دارد این خون تیره را به ریه ارسال کرده و پس از تصفیه خون در ریه، وارد سمت چپ قلب شده و سپس سمت چپ قلب، خون روشن و تصفیه‌شده را به سایر اندام‌های بدن برای تأمین اکسیژن و تغذیه موردنیاز می‌فرستد.

امینی ادامه داد: چنانچه این مسیر گردش خون و یا خود قلب دچار مشکل شده یا به‌درستی عمل نکند بیماری قلبی و عروقی به وجود می‌آید.

عضو هیئت‌علمی آموزشی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد عوامل مؤثر در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی چنین گفت: از جمله عوامل مؤثر در ایجاد بیماری‌های قلبی _ عروقی می‌توان به موارد ارثی، سن، جنس، تغذیه ناسالم و سبک نادرست زندگی مثل بی‌تحرکی و حتی استرس نیز اشاره نمود، اما عوامل تغذیه‌ای از مهم‌ترین زمینه‌های خطر ایجاد بیماری قلبی هستند.

امینی تصریح کرد: سن، جنس و عوامل وراثتی از جمله عوامل خطری هستند که موجب افزایش بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند و متأسفانه قابل‌تغییر نیستند.

فوق تخصص بیماری قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: مصرف دخانیات، فشارخون بالا، قند خون غیرطبیعی، چربـی خون بالا، استرس، چاقی و کم‌تحرکی نیز از جمله عوامل مؤثر در ایجاد بیماری‌های قلبی هستند با این تفاوت که عدم ابتلا به آن در اختیار افراد بوده، قابل‌پیشگیری و حتی تغییر هستند.

 

امینی افزود: پیشگیری اولیه از آترواسکلروز و بیماری کرونری قلب، اصلاح وضعیت تغذیه و دیگر جنبه‌های سبک زندگی از استراتژی‌های مهم وزارت بهداشت است بنابراین بهبود رژیم غذایی مهم‌ترین راهکار در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی در بزرگ‌سالان است.

عضو هیئت‌علمی آموزشی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد علائم مهم بیماری‌های قلبی و عروقی چنین گفت: از علائم مهم این بیماری درد قفسه سینه است که اگر درد قفسه سینه همراه با علائمی نظیر تعریق سرد، تهوع و استفراغ باشد و یا بیشتر از ۲۰ دقیقه طول بکشد، مراجعه سریع به اورژانس الزامی است.

دکتر عبداللطیف امینی ادامه داد: از علائم دیگر این بیماری ضعف و خستگی زودرس است که اگر نارسایی قلب، ضربان پایین قلب و مشکلات دریچه‌ای قلب با ضعف و خستگی زودرس همراه باشد نیز به‌عنوان عامل مهم برای بروز بیماری قلبی و عروقی در نظر گرفته می‌شود.

امینی درباره بروز تنگی نفس نیز گفت: درصورتی‌که تنگی نفس با فعالیت بدنی تشدید شده، در حالت خوابیده نسبت به حالت نشسته افزایش یابد و اگر همراه تورم پاها و همراه با حملات تنگی نفس شبانه باشد، علل قلبی نظیر نارسایی قلب و مشکلات دریچه‌ای قلب مطرح بوده و با انجام اکوکاردیوگرافی به‌راحتی قابل‌تشخیص است.

وی با اشاره به اهمیت داشتن سرگیجه در بیماری‌های قلبی عروقی افزود: داشتن سرگیجه، احساس سبکی سر، تاری دید و عدم تعادل و تعریق سرد ناشی از بی‌نظمی در تولید ضربان قلب، ضربان پایین قلب و یا افت فشارخون است که باید جدی گرفته شود.

امینی ادامه داد: احساس تپش قلب نیز ممکن است به علت بی‌نظمی تولید ضربان قلب و یا ناشی از اضطراب و فعالیت بدنی باشد که می‌بایست توسط پزشک موردبررسی قرار گیرد.

وی درباره تعریق سرد به‌عنوان دیگر علامت بیماری قبلی عروقی گفت: اگر تعریق سرد همراه با درد قفسه سینه باشد، احتمال حمله‌های قلبی مطرح است و چنانچه تعریق سرد همراه تپش قلب، سرگیجه، ضعف و بی‌حالی باشد، احتمال بی‌نظمی‌های قلبی وجود دارد.

فوق تخصص بیماری قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: در نارسایی شدید قلبی، تعریق سرد همراه با تنگی نفس و احساس خستگی ایجاد می‌شود.

امینی عنوان کرد: از علائم دیگر بیماری قلب می‌توان به درد در پشت کتف سمت چپ، دست‌ها، گردن و یا حتی فک اشاره کرد و این در حالی است که می‌توان به سایر نشانه‌ها از جمله، خستگی، اضطراب، سوءهاضمه و یا سوزش معده نیز اشاره کرد، اما بیماری قلبی همه این علائم را با هم ندارد و ممکن است یک یا دو علامت در فرد بیمار بروز کند.

وی با اشاره به این موضوع که بیماری‌های قلبی عروقی در حال حاضر شایع‌ترین علل مرگ را در اکثر نقاط جهان و ایران تشکیل می‌دهند خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی انواع مختلفی دارند و هرکدام از آن‌ها درمان خاص خود را دارند و جای امیدواری است که اعلام کنیم درمان بیماری‌های قلبی عروقی در بیمارستان تخصصی قلب بوشهر انجام می‌شود.

 

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی