رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین امضای تفاهمنامه ارائه خدمات غربالگری تنبلی چشم و انجام حمایت های درمانی کودکان محروم ۳ تا ۶ سال، گفت: طرح غربالگری بینایی، سالانه حدود ۲.۸ میلیون نفر را پوشش می‌دهد.

به گزارش آماج خبر،  علی‌محمد قادری بااشاره به تفاهم مشترک پارسال بهزیستی و بنیاد ۱۵ خرداد در راستای تامین چندهزار ویلچر برای افراد دارای معلولیت در مناطق کم‌برخوردار، افزود: امید است با امضاء این تفاهمنامه، غربالگری تنبلی چشم کودکان مناطق محروم ۳ تا ۶ سال را که مشکوک به تنبلی چشم وعیوب انکساری هستند، با پوشش صد درصدی فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور از سال ۱۳۷۰ کار خود را در زمینه غربالگری تنبلی چشم آغاز کرده است، گفت: سالانه حدود ۲.۸ میلیون نفر را پوشش می‌دهیم و خروجی این طرح با کار‌های حداقلی مثل تهیه عینک و ارجاع به متخصصان امر موجب می‌شود که فرزندان این مرز و بوم مشکل بینایی‌شان حل شود.

مدیرکل اجتماعی ستاد اجرایی فرمام امام خمینی (ره) نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه هزینه پیشگیری از این معلولیت‌ها در بیشترین مقدار قریب به ۰/۰۱ هزینه‌های مورد نیاز برای رسیدگی به نیاز‌های یک معلول است، گفت: در چنین رویکردی باید توان بیشتری برای پیشگیری صرف کرد؛ بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمام امام در رویکرد جدید سلامت کودک ۳ تا ۱۵ سال در دستور کار خود قرار داده است.

محمد جعفریان با اشاره به تفاهم مشترک دیگر با سازمان بهزیستی کشور در موضوع غربالگری اسکلتی _ عضلانی، افزود: اکنون در فرآیند اجرای بهتر غربالگری تنبلی چشم (آمبلیوپی) فراتر از سازمان بهزیستی کشور، وزارت رفاه و ستاد اجرایی فرمان امام به حضور جدی دیگر دستگاه‌های کشور نیازمندیم؛ چراکه این غربالگری بسیار مهم و حیاتی برای کودکان محسوب می‌شود و حتی اگر یک کودک از این موضوع بی‌بهره باشد و عارضه نابینایی را متحمل شود هزینه هنگفتی در طول زندگی خواهد داشت.

وی درخصوص تفاهمنامه غربالگری اسکلتی _ عضلانی، تاکید کرد: بسیاری از عارضه‌های اسکلتی _ عضلانی در دوران کودکی قابل پیشگیری است؛ لذا در مناطقی که تغذیه مناسب‌تر است تا ۴ درصد و در مناطقی که تغذیه نامناسب است تا ۳۸ درصد کودکان یک عارضه اسکلتی همچون شانه نامتقارن و پای پرانتزی دارند که بعضاً منجر به معلولیت نمی‌شود، اما فرد را دچار بازنشستگی پیش از موعد می‌کند.

حمیدرضا علیان‌زادگان مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمام امام در ادامه نشست آئین تفاهمنامه ارائه خدمات غربالگری تنبلی چشم، با تاکید بر داشتن کودکان شاد و سالم و موثر در پیشرفت کشور، گفت: امید است براساس این تفاهم‌نامه بتوانیم از مشکلاتی که در آینده قرار است اتفاق بیفتد پیشگیری کنیم.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور نیز در حاشیه مراسم امضاء تفاهمنامه ارائه خدمات غربالگری تنبلی چشم و انجام مداخلات درمانی کودکان محروم، گفت: طرح غربالگری اختلالات چشم از سال ۱۳۷۵ در سازمان بهزیستی کشور اجرا شد و جزو برنامه‌های موفق است.

افروز صفاری‌فرد با بیان اینکه تنبلی چشم عارضه‌ای است که اگر در زمان طلایی شناسایی و درمان نشود می‌تواند منجر به معلولیت بینایی کودک شودافزود: به همین دلیل لازم است کودکان ۳ تا ۶ ساله، سه بار ازنظر تنبلی چشم غربال شوند و درصورتیکه موارد مشکوک شناسایی شدند به بینایی‌سنج یا اپتومتریست ارجاع شوند و مداخلات بهنگام را دریافت کنند که این مداخلات می‌تواند تجویز عینک باشد یا اینکه در مواقعی نیاز به جراحی داشته باشند که به چشم پزشک مراجعه می‌کنند.

وی، یادآور شد: در تفاهم‌نامه امضاء شده با بنیاد ۱۵ خرداد قرار بر این شد که کمک هزینه عینک را بنیاد ۱۵ خرداد تقبل کند و در ۳ استان کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی نیرو‌های جهادی را معرفی کنند و آموزش‌دهند و به عنوان غربالگر در مناطق حاشیه‌ای روستا‌ها و مناطق صعب‌العبور این استانها، خدمات را اجرا کنند.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور کمک هزینه عینک که تا سال گذشته، سازمان بهزیستی کشور پرداخت کرد، ۱۵۰ هزار تومان بود که مبلغ کمی به شمار می‌رفت و با توجه به افزایش قیمت عینک، پاسخگوی نیاز‌ها نبود، اما از امسال به ۵۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و سالانه بین ۹ تا ۱۰ هزار تجویز عینک، نیاز داریم.

تفاهم نامه ارائه خدمات غربالگری تنبلی چشم و انجام مداخلات درمانی کودکان محروم ۳ تا ۶ سال و اهداء کمک هزینه عینک تا سقف اعتبار مورد توافق برای ۱۴ هزار کودک نیازمند و آگاه‌سازی عمومی درخصوص ایجاد حس مسئولیت افراد در راستای پیگیری در مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی در سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲ با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد و مدیرکل اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) امضاء شد.

 

 

  • نویسنده : سپیده حیاتی