وضعیت تالاب حله و مبادی ورود آب و بررسی وضعیت بند بصری و حق آبه تالاب و کشاورزان بررسی شد.

به گزارش آماج خبر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در بازدید از تالاب حله گفت: تامین حق آبه زیست محیطی تالاب حله برای حیات بخش آب شیرین تالاب بسیار ضروری است که کاهش ورودی آب به تالاب در سال‌های گذشته باعث تهدید حیات مساحت فراوانی از تالاب شده است.

 

فرهاد قلی نژاد افزود: در حال پیگیری تقسیم عادلانه آب بین مصارف کشاورزی و حق آبه زیست محیطی هستیم و در بازدید از این تالاب وضعیت مدیریت آب در بالادست و ورودی تالاب و مصارف کشاورزی بررسی و بر تامین حق آبه زیست محیطی تالاب تاکید شد.

 

تالاب حله یکی از زیست بوم‌های حساس تالابی است که در صورت خشک شدن آن بر مساحت کانون‌های گرد و غبار اطراف شهر بوشهر و گناوه افزوده می‌شود و موجب افزایش آلودگی گرد و غبار و خسارت به تنوع زیستی می‌شود که باید با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی مدیریت مطلوبی بر نحوه مصارف و تامین آب صورت پذیرد بطوریکه حق آبه زیست محیطی تالاب تامین شود.

 

تالاب حله در محل تلاقی دو رودخانه دالکی و شاپور در منطقه حله یکی از تالاب‌های مشهور جنوب ایران است.

 

تالاب حله در منطقه حفاظت شده حله در استان بوشهر قرار دارد. مساحت این تالاب ۴۲ هزار و ۶۰۰ هکتار است که بر اثر طغیان رودخانه و تغییر مسیر دادن این تالاب با نفوذ مسیر در زمین‌های مجاور تشکیل شده‌است و از آن سال به بعد به عنوان تالاب و منطقه حفاظت شده زیر نظر محیط زیست استان بوشهر قرار گرفت. آب این تالاب از سرریز جریان رودخانه دالکی و شاپور، بارندگی زمستانه و تا حدودی جزر و مد خلیج فارس تامین می‌شود.

 

 

 

  • نویسنده : حدیث ظریف دوست