هادی قاسمی محقق ایرانی دانشگاه هیوستون ترکیبی جدید ابداع کرده که با اسپری کردن آن روی بال هواپیماها روند یخ زدایی در هوای سرد به سرعت و دقت انجام می‌شود.

به گزارش آماج خبر به نقل از خبرگزاری مهر ، پرواز ایمن هواپیماها در زمستان سرد بستگی به یخ نزدن بال آنها دارد. استفاده از مواد شیمیایی سنگین برای یخ زدایی نیاز به صرف هزینه و وقت زیادی دارد و به محیط زیست نیز آسیب می‌زند. اما هادی قاسمی ترکیبی را ابداع کرده که قدرت آن برای یخ زدایی صد برابر محصولات مشابه است.

ترکیب یادشده با ایجاد ترک‌های مداوم و پیش رونده در یخ سطح بال آنها را ذوب می‌کند. نکته مهم این است که با اسپری کردن دقیق می‌توان روند ایجاد این شکستگی‌ها را کنترل و مدیریت کرد. ترکیبات متنوع این ماده به دقت درصد بندی و انتخاب شده تا سرعت ایجاد ترک‌ها نیز بالا باشد. لذا از چسبیدن یخ به سطح بال نیز به خوبی جلوگیری می‌شود.

یک مزیت دیگر این ضد یخ دوام و ماندگاری بالای آن است که موجب می‌شود با مصرف مقدار کمی از آن یخ زدایی با موفقیت انجام شود. در آزمایش‌های انجام شده بر روی هواپیماهای بوئینگ در شرایط نامساعد جوی این ترکیب ۱۰۰ برابر قدرتمندتر عمل کرده است.

به گفته هادی قاسمی مهم‌ترین مزیت این ماده یخ‌زدا، چسبندگی کم آن و در عین حال دوام و ماندگاری مناسب است. از ماده مذکور می‌توان برای یخ زدایی از پره های توربین‌های بادی نیز استفاده کرد تا روند تولید برق با آنها مختل نشود.

  • نویسنده : فاطمه السادات میردهقان