عملیات تعمیرات اساسی تجهیزات برقی و مکانیکی سد انحرافی آسک هندیجان انجام شد.

به گزارش آماج خبر، معاون نگهداری و تعمیرات شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری زهره و جراحی گفت: با توجه به کاهش درخواست تامین آب و سطح آب، اقدام به انجام تعمیرات اساسی بخش‌های مکانیکی و الکتریکی سد نمودیم.

 

رضا احمدیان پور افزود: سد آسک بعنوان آخرین سازه آبی بر روی رودخانه زهره بسیار مهم و حایز اهمیت است که به دلیل نزدیکی به دریا و بالا بودن غلظت مواد خوردنده، همیشه در معرض آسیب و خرابی است.

 

وی در ادامه تشریح کرد: در عملیات انجام شده دریچه ها، الکتروموتور‌ها و قطعات مکانیکی سد تعمیر، سرویس و نوسازی شد.

 

احمدیان پور ادامه داد: سد آسک ۱۲ دریچه دارد که شش عدد بصورت اسلایدگیت و شش عدد رادیال گیت است و با استفاده از الکتروموتور و سیم بکسل و بازو‌های مکانیکی دریچه‌ها باز و بست میشوند که بدلیل اشباع مواد رسوب زا، بسرعت دچار خشکی شده و فشار مضاعف به قسمت‌های دیگر باعث خرابی میشود. در عملیات صورت گرفته برخی دریچه‌ها به دلیل وجود لای زیاد که چند سالی بسته شده بودند باز شده و روان‌کاری لازم صورت گرفت.

 

وی گفت: در این عملیات ۱۴ روزه ۹ نفر حضور داشتند که از اقدامات صورت گرفته میتوان به ساخت بازو، قرقره، تعمیر گیر بکس، تعمیر الکتروموتور، سرویس دریچه ها، تعویض و ریگلاژ سیم بکسل‌ها و روان‌کاری دریچه‌ها اشاره کرد.

  • نویسنده : محمد خرم زاده