تنگه شیرِز نگین سبز لرستان دره‌ای بکر و دست نخورده است که در شمال باختری شهرستان کوهدشت در استان‌ لرستان واقع شده است.

تنگۀ شیرز در موقعیت جغرافیایی ۳۳۴۹۲۰ شمال و  ۴۷۲۹۵۰ شرق، در شهرستان کوهدشت و منطقه زردلان واقع است و به عنوان ژئو سایت ملی به ثبت رسیده‌است. این منطقه سرسبز در ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود سیمره واقع شده‌است.

برخی بر این نظرند که شیرِز همان کلمه شیرزاد است. دره شیرز در بخش زردلان و در منطقه‌ای به نام اولادقباد قرار دارد و از روستای گدارگه تا کناره رود سیمره کشیده شده‌است. تنگه دره شیزر ۵ کیلومتر طول دارد و در میان آن رودخانه‌ای در جریان است که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می‌پیوندد.

این مکان با دیواره‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده به طوریکه شیب این دیواره‌ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گُدارگَه آغاز می‌شود و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به اوج خود می‌رسد. چشمه‌های کوچک و بزرگ و یک آبشار به نام شیرز نیز در این تنگه جای گرفته‌است.

محیط توپوگرافیک این ناحیه از کوه‌های مرتفع و دره‌های نسبتاً عمیق با وضعیت اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و معتدل در فصل تابستان برخوردار است. شکل خاص، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی و گیاهی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل‌انگیز و در عین حال اعجاب آوری به دره شیرز داده‌است.

فرسایش سنگ‌ها و کوه‌ها چهره خاصی به این دره داده که در مجموع آن را به محیطی شگفت‌انگیز و جذاب تبدیل کرده و توجه همه را به این منطقه معطوف کرده‌است. طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می‌کند. رودی با سراب‌ها و چشمه‌های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده می‌رود تا در دهانه ورودی دره شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.

این دره به عنوان ژئوپارک در آثار یونسکو به ثبت رسیده‌است

  • نویسنده : سما هرسینی شاکرمی