دولت تلاش کند از حمایت‌‌های ملت و مقام معظم رهبری به خوبی استفاده کند/ برای نوسازی صنعت به شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز داریم/ اشتغال‌آفرینی باید باثبات و کیفی باشد .

به گزارش آماج خبر به نقل از یک فعال سیاسی، نامگذاری سال ۱۴۰۱ به «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» توسط مقام معظم رهبری را یک تفکر کاملاً عالمانه، منطقی و تخصصی و درعین حال کاربردی دانست.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌و‌گو با رسانه ها در خصوص نامگذاری سال تحت عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، اظهار کرد: «مقام معظم رهبری به نکاتی پرداختند و اوج حوادثی که برای ملت ایران در سال ۱۴۰۰ ایجاد شد که برخی از آنها تلخی به همراه داشت و برخی نیز شیرینی‌هایی به همراه داشت از جمله موضوع بیماری کرونا و واکسیناسیون گسترده مردم و کاهش مرگ و میر و اینکه با تمام سختی‌ها و‌ مشکلاتی که وجود داشت، مردم پای صندوق رأی آمدند و دولت جدید را انتخاب کردند. دولتی تازه نفس، مردمی و علاقمند به هدف‌های مردم روی کار آمد.»

 

این فعال سیاسی افزود: «نکته سیاسی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند در ارتباط با حوادثی که در سال گذشته پیش آمد بود؛ اینکه آمریکایی‌‌ها اعتراف کردند که فشار حداکثری در مقابل ایران با شکست مواجه شده است و این ملت ایران بوده است که پیروز جنگ نابرابر و اقتصادی از سوی آمریکایی‌ها بود و هیچکس نیز نمی‌تواند این موفقیت را به نام خود انتساب دهد و نکته ظریف همین‌ بود که برخی از افراد در غالب فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی که منتسب به دولت قبل بود، قصد داشتند این موفقیت را به نام خود ثبت کنند که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که تنها پیروز این میدان، مردم بودند و اشخاص دیگر این موفقیت را به نام خود سند نزنند.»

وی به شعار سال اشاره کرد و گفت: «واقعیت امر که رهبری اشاره کردند مبنی بر اینکه کلید حل مشکلات اصلی کشور، تولید است و این موضوع همواره مدنظر صاحب‌نظران و کارشناسان در حوزه اقتصاد و مدیریت اقتصاد بوده و همواره منتقدین هم دارای هر سلایقی این واقعیت را اذعان دارند که اگر بناست که کشور پیشرفت کند و سرانه درآمدی مردم افزایش یابد، فقط در گرو تولید است و اگر دولتمردان در حوزه اقتصادی از جمله تولید به این موضوع به درستی و با تدابیر منطقی و منصفانه ورود پیدا کنند، می‌توانیم اطمینان خاطر پیدا کنیم که شرایط اقتصادی کشور با حمایت تولید بهتر خواهد شد.»

واعظ آشتیانی اصافه کرد: «کشوری موفق است که بتواند در حوزه تولید به طور منظم، منطقی و عالمانه پیش برود تا بتواند به اهدافی که مدنظر مقام معظم رهبری است، برسد.»

وی تأکید کرد: «شعار امسال محور دو موضوع اساسی بود؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی. به اعتقاد من اشتغال‌آفرینی باید با‌ثبات و کیفی باشد چرا که ما شاهد هستیم بعضاً سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و به دلیل عدم حمایت‌های لازم، این سرمایه‌گذاری رو به افول می‌رود و سرمایه ملی کشور زایل می‌شود و اشتغال متزلزل می‌شود. بنابراین اشتغال‌آفرینی کیفی باید مدنظر قرار گیرد.»

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه بیان کرد: «ما باید مسلح به تکنولوژی روز باشیم و تکنولوژی روز نیز از دانش‌بنیان نشأت می‌گیرد یعنی ما باید به سمت ساخت تکنولوژی‌هایی برویم که وابستگی کمتری به کشورهای خارجی داشته باشیم و تا دوران تحریم خودکفا باشیم. متاسفانه ۷۰ درصد کارخانه‌های ما ماشین‌آلات به روز ندارند و اینها در تولید کیفی تأثیر منفی می‌گذارند بر همین اساس ما برای نوسازی صنایع به شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز داریم تا بتوانند به صنعت کمک کنند.»

وی ادامه داد: «به نظر من نامگذاری تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی توسط مقام معظم رهبری یک تفکر کاملاً عالمانه، منطقی و تخصصی و درعین حال کاربردی است و خرسندم از اینکه رهبر انقلاب نسبت به موضوع تولید و دانش‌بنیان اهمیت قائل هستند و تولید را اکسیری درحوزه اقتصاد قلمداد کردند.»

این کنشگر سیاسی گفت: «اهالی صنعت و تولید باید به گونه‌ای حرکت کنند که به اهداف مقام معظم رهبری برسند. امیدواریم که در حوزه اقتصاد و تولید دولت، به صورت سلیقه‌ای اعمال تصمیم نشود چرا که تصمیم‌گیری بسیار حائز اهمیت است و یکی از هنرهای یک مدیر موفق، تصمیم‌گیری عالمانه است.»

واعظ آشتیانی با بیان اینکه امیدواریم در سال ۱۴۰۱، حال تولیدکنندگان خوب شود، گفت: «امیدواریم که سال ۱۴۰۱، زمینه‌ساز رشد اقتصادی که دولت وعده داده بود، محقق شود. منتقدین، انتقاد‌های منصفانه، منطقی و راهگشا را ارائه دهند. دولت نیز تلاش کند که از حمایت‌‌های ملت و مقام معظم رهبری به خوبی استقاده کند. مجلس شورای اسلامی در این ارتباط کمک‌کننده باشد و هر زمانی که نیازمند به این است که مجلس به دولت کمک کند، با قوانین ورود پیدا کند.»

  • نویسنده : مبینا علی‌حیدری