امام جمعه بوشهر با اشاره به تنظیم سند اقتصاد دانش‌بنیان ۵۰ ساله در استان بوشهر گفت: در برنامه هفتم توسعه به اقتصاد کرانه‌ای توجه ویژه شده که در این راستا تولید داروهای دریایی از خلیج‌ فارس در دستور کار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد.

به گزارش آماج خبر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در نشست با رئیس سازمان اوقاف و امر خیریه کشور با تسلیت ماه محرم ظرفیت‌های مهم استان بوشهر در اقتصاد دریا محور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: از ظرفیت‌های دریایی خلیج‌فارس در تولید محصولات اقتصاد کرانه‌ای دانش‌بنیان به صورت بهینه تاکنون استفاده نشده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ۹۳۶ کیلومتر مرز دریایی با خلیج‌فارس و ۷۴۷ کیلومتر پسکرانه و ساحل را از ویژگی‌های استان بوشهر دانست و تصریح کرد: با بررسی انجام شده در ایران از اقتصاد کرانه‌ای برای تولید ثروت مانند دیگر کشورهای ساحلی استفاده نشده و تنها نگاه با سواحل در صید و صیادی، تجارت دریایی و استخراج نفت و گاز بوده است.

وی با اشاره به وجود ظرفیت عظیم برای سرمایه‌گذاری و تولید ثروت در خلیج‌فارس افزود: اقتصاد کرانه‌ای از مدت‌ها پیش مورد توجه قرار گرفته که تدوین جامع ظرفیت‌های خلیج‌فارس یکی از ضرورت‌ها است.

صفایی بوشهری، این استان را قطب تولید پرورش میگو در ایران دانست و خاطر نشان کرد: بالاترین میزان میگو پرورشی در کشور در استان بوشهر تولید می‌شود و این درحالی است که پرورش ماهی در قفس در خلیج‌فارس در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

امام جمعه بوشهر با اشاره به دستیابی جوانان به دانش و فناوری پرورش ماهی در قفس در خلیج‌فارس تصریح کرد: در کنار تولید ماهی پرورشی صنایع مرتبط و فرآوری محصول، طرح‌های گردشگری و صنایع بازیافت و اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود که تحول اقتصادی در منطقه فراهم می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر، استفاده از دریا را یکی از بهترین راهکار برای درمان بیماری‌های روحی و روانی دانست و خاطر نشان کرد: دریا در ابعاد گوناگون از ظرفیت‌های مهمی برخوردار است که ساخت هتل دریایی، توسعه ورزش و بازی‌های ساحلی و گردشگری کرانه‌ای از آن جمله محسوب می‌شود.

وی تولید دارو از محصولات دریایی از جمله جلبک‌ها را یکی از ظرفیت‌های مهم خلیج‌فارس دانست و اضافه کرد: اکنون در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان تولید دارو از طریق محصولات دریایی در دستور کار قرار گرفته است که این مهم در منطقه ویژه علم و فناوری استان بوشهر در دستور کار قرار دارد.

صفایی بوشهری، با اشاره به تنظیم سند اقتصاد دانش‌بنیان ۵۰ ساله در استان بوشهر گفت: در برنامه هفتم توسعه به اقتصاد کرانه‌ای توجه ویژه شده است و تولید انواع محصولات دریایی در برنامه شرکت‌های دانش‌بنیان استان بوشهر قرار گرفته است.

امام جمعه بوشهر احیا صنایع سنتی تولید محصولات دریایی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ژن مردم استان بوشهر دریایی است و علاقه خاصی به ساحل، دریا و اقتصاد و معیشت دریایی دارند که باید به این ظرفیت در جهاد اقتصادی توجه ویژه شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز با گرامیداشت ایام ماه محرم ویژگی این ماه با عظمت را برشمرد و بیان کرد: فرهنگ عاشورایی انسان را به کمال و اوج اقتدار و صلابت هدایت می‌کند.

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی به اجرا طرح پرورش ماهی در قفس در خلیج‌فارس استان بوشهر با مشارکت سازمان اوقاف پرداخت و تصریح کرد: این سازمان طرح پرورش ماهی در خلیج‌فارس در مدت کمتر از شش ماه اجرایی کرد و با نصب ۱۰ قفس زمینه تولید یک‌هزار و ۲۵۰ تن ماهی پرورشی را فراهم کرده است.

وی جهاد اقتصادی را در اولویت برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه دانست و بیان کرد: با اقلیمی که استان بوشهر در ساحل و دریا دارد می‌توان از ظرفیت‌های آن در جهاد اقتصادی بهره برد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز افزایش سرمایه‌گذاری در تولید ماهی پرورشی در خلیج‌ فارس را اولویت‌های این سازمان برشمرد و گفت: تلاش می‌شود ظرفیت تولید ماهی پرورشی در خلیج‌فارس از یک‌ هزار و ۲۰۰ تن فعلی به ۱۰ هزار تن افزایش یابد.

خاموشی ویژگی خاصی تولید آبزیان نسبت به دام را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: در پرورش ماهی در دریا همه امکانات خدادادی فراهم است درحالی که در خشکی برای تولید مواد پروتئینی نیاز به هزینه‌های فراوانی از جمله تولید آب است.

وی اقلیم استان بوشهر در جهاد اقتصادی را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: تکمیل زنجیره صنایع پرورش ماهی در استان بوشهر مورد توجه ویژه سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد.

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی