مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: در ۵ ماه نخست امسال به صورت میانگین روزانه ۶۱۴.۷ میلیون متر مکعب گاز از میدان پارس جنوبی تولید شده است.

به گزارش آماج خبر، یکی از ظرفیت‌های مهم خلیج‌ فارس در محدوده استان بوشهر میدان گازی پارس جنوبی است که نقش مهم و تاثیرگذاری در  استخراج، فرآوری و تأمین گاز مورد نیاز کشور دارد.

پارس جنوبی از بزرگترین منابع گازی مستقل جهان در خلیج‌ فارس در خط مرزی مشترک ایران و قطر قرار دارد.

میدان گازی پارس جنوبی در ۱۰۵ کیلومتری سواحل جنوبی استان بوشهر قرار دارد که پس از استخراج گاز برای فرآوری به پالایشگاه‌های گاز در شهرستان‌های عسلویه و کنگان منتقل و سپس به نقاط مختلف کشور منتقل می‌شود.

مساحت میدان گازی پارس جنوبی ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است که ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع آن در محدوده ایران قرار دارد.

طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی با هدف تأمین گاز مورد نیاز کشور اجرا شده که تاکنون بخش‌های مختلف این طرح اجرا و گاز مورد نیاز طرح‌های صنعتی و نیروگاه، منازل، واحدهای تجاری، تولیدی، خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تأمین می‌کند.

تولید بیش از ۷۳ درصد گاز مورد نیاز کشور در پارس جنوبی

مجتمع گاز پارس جنوبی مجموعه‌ای از ۱۴ پالایشگاه گازی است که برای پالایش گاز طبیعی حاصل از میدان گازی پارس جنوبی به وجود آمده است که این پالایشگاه‌ها در سایت‌های پارس جنوبی در عسلویه، کنگان و تنبک قرار دارند.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به نقش مهم نیروهای متخصص در عرصه تولید، فرآوری و انتقال گاز اظهار داشت: مجتمع گاز پارس جنوبی با تکیه بر توان داخل و استفاده از دانش بومی و نوآورانه توانسته بیش از ۷۳ درصد گاز مورد نیاز کشور را تأمین کند.

احمد باهوش با بیان اینکه اکنون پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی برای فصول سرد سال اقدام‌های لازم انجام داده است با اشاره به نقش مهم این منطقه صنعتی و تولیدی در تأمین گاز مصرفی نقاط مختلف کشور گفت: تمام تدابیر برای تولید و انتقال گاز از مجتمع گازی پارس جنوبی اندیشیده شده است.

وی با اشاره به تولید گاز در این منطقه مهم صنعتی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، میانگین تولید روزانه گاز از میدان پارس جنوبی ۶۱۴٫۷ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به آمادگی مجتمع گاز پارس جنوبی در تولید و تأمین گاز از پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: پالایشگاه گاز در پارس جنوبی با ظرفیت لازم در مدار تولید و بهره‌برداری قرار دارد و از آمادگی لازم در تهیه، تولید و انتقال گاز برخوردار است.

باهوش اضافه کرد: به منظور تأمین پایدار گاز در فصل سرد سال، تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های پارس جنوبی با موفقیت و با همکاری نیروهای متخصص داخلی اجرا شده است.

وی از بهره‌برداری از ۱۲ پالایشگاه در مجتمع پارس جنوبی خبر داد و بیان کرد: مجتمع گاز پارس جنوبی، گاز طبیعی و همه محصولات را به‌صورت پایدار، ایمن و بی‌وقفه تولید می‌کند و در فصل سرما نیز تولید مستمر گاز برای تأمین گاز مورد نیاز کشور در این مجتمع ادامه دارد.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تأکید کرد: از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به تولید پایدار گاز استفاده می‌شود.

 

 

  • نویسنده : محمد رضا کاشفی