کارشناس مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان دارای بیشترین سطح زیر کشت گلرنگ در کشور است.

به گزارش آماج خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کیوان بنی‌اسدی کارشناس مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تولید گلرنگ در اصفهان رشد ۴۰۰ درصدی داشته است، امسال بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان به زیر کشت گلرنگ رفته و پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از شش هزار تن دانه برداشت شود

 

به گفته او استان اصفهان دارای بیشترین سطح کشت گلرنگ در کشور است و در استان شهرستان‌های هرند، اردستان و مبارکه بیشترین سطح کشت را دارند.

 

دانه گلرنگ دارای روغن بسیار باکیفیتی است. گل گلرنگ دارای دو رنگدانه به‌نام کارتامین و کارتامیدین است که رنگ زرد و قرمز را ایجاد می‌کند و این گیاه خاصیت دارویی از جمله ضدالتهابی دارد.

 

کارشناس مسئول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان می گوید افزایش قیمت گل گلرنگ و صادرات این گل به خارج از کشور به‌منظور تهیه رنگ طبیعی برای استفاده در صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی صورت می‌گیرد. بیشترین تولید این گیاه در هندوستان و ایران است که در خارج از مرز‌ها طرفداران زیاد پیدا کرده است و به کشور‌های آلمان و اردن صادر می‌شود. دلیل دیگر افزایش کشت گلرنگ سازگاری این گیاه نسبت به کم‌آبی به‌دلیل طول دوره رشد کوتاه و نیاز آبی پایین است.

  • نویسنده : نگین جان نثاری