مدیرکل محیط زیست یزد با بیان این که حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در گرو مشارکت آگاهانه شهروندان است، گفت:‌ مردم باید در بازدید محیط زیست از جاذبه‌های طبیعی فقط بازدید کنند و اجزاء آن‌ را به‌عنوان سوغات به شهر خود نیاورند.
  • به گزارش آماج خبر به نقل از فارس،نیره پور ملایی مدیرکل محیط زیست یزد، در خصوص اهمیت و چگونگی طبیعت گردی مسئولانه به خبرنگار فارس از این استان،‌ اظهار کرد: طبعیت‌‌گردی، بوم‌گردشگری یا اکوتوریسم نوع تازه‌ای از سفر است که در آن گردشگران با هدف سودرسانی به محیط زیست و جوامع محلی به منطقه‌های بکر طبیعی سفر می‌کنند.

وی افزود: در این سفر گردشگران در قبال طبیعت مسئولیت‌پذیرند و تلاش می‌کنند تا کمترین میزان آسیب را به محیط زیست برسانند.

مدیرکل محیط زیست یزد با بیان این‌که نباید در سفر طبیعت‌گردی‌مان اثری از خود به جا بگذاریم گفت: در سفر به طبیعت نباید به محیط اطرافمان آسیب برسانیم، زباله‌هایی که روی زمین ریخته شده را جمع کنیم، شاخه‌های درخت‌ها را قطع نکنیم، روی باقی‌مانده آتشی که قبلاً روشن شده آتش را برپا کنیم و قبل از ترک کردن محل از خاموش شدن آن مطمئن شویم.

پورملایی با تاکید به این‌که از جاذبه‌های طبیعی فقط بازدید کنیم و اجزاء آن‌ها را به‌عنوان سوغات به شهر خود نیاوریم، تصریح کرد: با خرید محصولات و صنایع دستی از مردم بومی، می‌توان از متروکه شدن منطقه جلوگیری کرد و می‌توانیم با این کار کمک کوچکی به طبیعت کرده باشیم.

وی با بیان این‌که صاحب‌نظران معتقدند فعالیت‌های گردشگری در صورت رعایت شش اصل طبیعت گردی مطرح می شود که همه افراد جامعه باید آنها را رعایت کنند، گفت:‌ التزام به انجام فعالیت‌هایی که کمترین پیامد منفی زیست محیطی را داشته باشند، زمینه‌سازی به منظور افزایش آگاهی و درک طبیعت که موجب می‌شود بازدید کنندگان، در برابر حفظ عناصر طبیعی و خصوصیات فرهنگی، بیشتر احساس مسئولیت کنند از جمله اصول طبیعت گردی است.

مدیرکل محیط زیست یزد در ادامه مشارکت در حفظ و مدیریت مناطقی که به طور قانونی مورد حفاظت قرار می‌گیرند، تقویت مشارکت جوامع محلی در فرایند تصمیم گیری مربوط به تعیین نوع و میزان فعالیت‌های گردشگری، ایجاد منافع مستقیم اقتصادی و نیز درآمدهای مکمل برای جوامع محلی و  آگاه‌سازی جوامع محلی(از طریق آموزش) از ارزش‌های طبیعی محل زندگی آنها از دیگر عوامل موثر در توسعه طبیعت گردی مسئولانه است.

نیره پورملایی در با اشاره به این‌که در انتخاب مسیرهای رفت و آمد در طبیعت از مسیرهای معمول و موجود استفاده شود و از انتخاب مسیرهای جدید پرهیز گردد، تاکید کرد: به هیچ وجه باقیمانده غذا و زباله را در طبیعت رها نکنید چرا که این گونه مواد علاوه بر آلودگی و نازیبایی طبیعت باعث جذب جانوران و حیات وحش به ان منطقه می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ از آسیب رساندن به جانوران و گیاهان، لانه حیات وحش و ایجاد هرگونه اختلال در زیستگاه‌های آنها خودداری شود.

  • نویسنده : فاطمه السادات میردهقان