انسان موجودی اجتماعی است و همواره علاقمند و مشتاق یاری رساندن به هم نوعان خود می‌باشد اما در این بین افراد از طریق راه های مختلفی به یکدیگر کمک میکنند.برخی با ساختن اماکن عمومی همچون مدرسه یا اعطای کمک های معیشتی به خانواده های نیازمند به وظیفه هم نوعی خود کمک میکنند و اما گروهی پس از مرگ با اهدای عضو به دیگری جان دوباره می‌بخشند این دسته از افراد با پایان زندگی خود شخص دیگری را به زندگی بازمی‌گردانند.

به گزارش آماج خبر، ۳۱ اردیبهشت ماه روز «اهدای عضو، اهدای زندگی» نامگذاری شده، در واقع عمل اهدای عضو پس از قطعیت مرگ مغزی صورت میپذیرد یعنی دقیقا زمانی که اندامهای بدن زنده هستند و این روند فقط تا دوهفته پس از وقوع مرگ مغزی ادامه دارد.

در این مدت دو هفته‌ای با رضایت ولی دَم اهدا صورت میگیرد البته کارت اهدای عضو هم در این عمل قابل توجه می‌باشد زیرا کارت اهدای عضو نشان دهنده‌ی رضایت قلبی فرد برای اهدای اعضای خود پس از مرگ مغزی می‌باشد.

این کار هم زمانی که فرد در قید حیات است و هم زمانی که شخص از دنیا رفته باشد می تواند انجام‌ شود. پیوندهای متداول که عبارت اند از کلیه ها، قلب، کبد،قرنیه، مغز استخوان، ریه، پانکرانس و روده هستند.

برخی از پیوندها زمانی که فرد زنده است می تواند انجام شود مانند پیوند کلیه، اما پیوند عضوی نظیر قلب زمانی انجام می شود که فرد اهدا کننده دچار مرگ مغزی شده باشد.

کارت اهدای عضو یکی از بزرگترین ‌نمادهای فرهنگی در زمینه‌ ارتقای فرهنگ اهدا است و تقاضای افراد برای دریافت این کارت روز به روز افزایش می یابد.

ناگفته نماند که افزایش و کاهش تقاضا برای دریافت کارت اهدا بستگی به اطلاع اشخاص از مرگ مغزی دارد، گاها شاهد مخالفت برخی خانواده ها حتی با وجود صدور کارت هم بوده‌ایم این موضوع هم میتواند جنبه عاطفی و هم عدم اطلاع کافی باشد.

زمانی که همه انسانها تفاوت بین مرگ مغزی و کما را دریابند بدون شک بیماران کمتری در صف اهدا جان خود را از دست میدهند زیرا هر یک از این افراد در انتظار خبری برای پیوند هستند تا به زندگی دوباره امیدوار شوند.

در صورت تایید مرگ مغزی توسط چهار پزشک متخصص در زمینه های: داخلی، بیهوشی، مغز و اعصاب، پزشکی قانونی و رضایت خانواده فرد متوفی اعضای حیاتی فرد به بیمار نیازمند اهدا می شود در ضمن برای اهدا کنندگان زنده قبل از اهدا آزمایش های گسترده‌ای گرفته شده و مهم تر اینکه ارزیابی روانی روی افراد اهدا کننده انجام‌ می گیرد.

این ارزیابی برای اطمینان پزشک ‌نسبت به رضایت کامل فرد برای اهدا است و در روزی که پزشک مشخص میکند فرد اهدا کننده و فرد نیازمند عضو در بیمارستان برای عمل پیوند حاضر می شوند.

مدت طولانی هست که با همکاری جامعه پزشکی و تشکیل گروه های مختلف در این زمینه، اهدای عضو روند صعودی داشته و امیدواریم با آگاهی مردم در این خصوص، صف انتظار اهدا خالی از بیماران نیازمندی شود که تمام امیدشان یک با چند عضو برای زندگی دوباره است.

با کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اهدای عضو و مشورت با سفیران این امر، میتوان در این کار خداپسندانه شرکت کرد و برای این کار از طریق مراجعه به سایت ehda.center.ir برای ثبت نام و دریافت کارت اهدای عضو اقدام کرد

سفیر اهدای عضو باشیم و این امر خیرخواهانه را در سراسر جهان ترویج دهیم.

  • نویسنده : مهشيد عبادی
  • منبع خبر : آماج خبر