دبیر شبکه ملی رویش جوانان انقلاب با بیان اینکه جراحی اقتصادی آغاز نشده موفقیت آمیز است، گفت: این طرح علاوه بر ریشه کن کردن رانت و کاهش زمینه های فساد اقتصادی ،دغدغه های معیشتی مردم را نیز برطرف می کند.

به گزارش آماج خبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، راشد پرستار دبیر شبکه ملی رویش جوانان انقلاب در گفتگو با سبلان ما، به لزوم و اهمیت جراحی اقتصادی در کشور پرداخت و گفت: همه مردم کشور با وضعیت اقتصادی سال های گذشته غریبه نیستند و فشارهای چند ساله را فراموش نمی‌کنند.

وی گفت: جراحی اقتصادی که دولت سیزدهم آغاز کرده از همان ابتدا می توان گفت موفقیت آمیز است.

رئیس سابق مجمع ملی جوانان به بدهی دولت گذشته اشاره کرد و گفت: در دولت قبل در اوایل سال ۱۴۰۰ بدهی ۵۴ هزار میلیاردی ایجاد شد بود اما پس از انتخابات ، آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم ، بدهی دولت قبل را به بانک مرکزی پرداخت.

وی اخبار خوش دولت سیزدهم از ابتدای تشکیل تا کنون را متذکر شد و گفت: رفته رفته دولت نشان می‌دهد که واقعاً دغدغه مردم را دارد همانطور که رئیس جمهور در شعارهای انتخاباتی خود نیز اعلام کرد نشان داد با استفاده از ظرفیت متخصصان اقتصادی کارهای بزرگ و اصلاحات واقعی در کشور انجام داه و خدمات دولت را به میان مردم بیاورد.

ارز ترجیحی در دولت گذشته ، زمینه ساز فسادهای بزرگ اقتصادی بود

پرستار در ادامه سخنان خود به وضعیت فعلی اقتصاد کشور و تحولات در حوزه ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: اقتصادی که امروز دولت آن را در دست گرفته و اجرایی می‌کند حذف ارز ترجیحی است. ارز ترجیحی که قبلاً در سال‌های گذشته با نام کمک به واردات کالاهای اساسی یاد می شد ، رفته رفته با رانت های بد تبدیل به فسادهای اقتصادی بزرگ شد که هم کمر تولیدکننده داخلی را ‌شکست و هم به مردم فشار چند برابری در حوزه اقتصادی معیشتی آورد.

وی افزود: در سال‌های گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان ارز ترجیحی واردات کالاهای مهم و اساسی یاد می‌شد تا بیشتر با آن مواد اولیه و کالاهای ضروری وارد شود اما تبدیل به واردات کالاهای مشابهی شد که در داخل تولید می‌شود و این منجر به تعطیل شدن بسیاری از کارخانه ها و کارگاه های تولید و بیکار شدن چند صد هزار و حتی میلیونها کارگر در کشور شد.

دبیر شبکه ملی رویش جوانان انقلاب گفت: دولت سیزدهم با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان ، موظف شد از واردات بی رویه جلوگیری و با حمایت از کارخانه ها و اشتغال کشور چرخه اقتصادی کشور را دوباره به چرخه بیاندازد.

وی افزود: دولت سیزدهم در ادامه اصلاحات اقتصادی خود به حوزه ارز ترجیهی نیز ورود کرد و با اصلاح و سازماندهی مجدد ، آن را به کالاهایی چون نان و دارو و در کل کالاهای اساسی اختصاص داد که در راستای حل مشکل معیشت و درمان مردم را حل بکار گرفته شود.

هزینه کرد بیت المال به نفع عموم مردم، اولین کارکرد جراحی اقتصادی است

پرستار ادامه داد: ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته اگرچه برای کالاهای اساسی بود اما رانتی ها از آن برای هر آنچه که دوست داشتند استفاده کرده و به دنبال تامین منافع خود بودند اما رویکرد فعلی این است که بیت المال به نفع مردم هزینه شود.

وی افزود: پرداخت یارانه به تولید کننده به شکلی کاملاً تاثیرگذار و غیرمستقیم است که مردم آن را برخلاف گذشته ملموس تر خواهند دید.

رئیس سابق مجمع ملی جوانان به بررسی اجرای طرح جدید در استان زنجان پرداخت و گفت: می بینیم که مردم زنجان با کارت بانکی خود از نانوایی هایی که نان عرضه می کنند بدون هیچ مشکلی اقدام به تهیه نان می کنند و مابه تفاوتش را دولت به نانوا می پردازد.

دبیر شبکه ملی رویش جوانان انقلاب به نکات مهم اجرای توزیع آرد و نان اشاره کرد و گفت: در توزیع جدید آرد از پیش مدیریت شده و به دست نانوا می رسد، نانوا نیز نان را از طریق همان تراکنش های بانکی در اختیار مردم قرار می دهد که در این حالت، هم فروش نان، هم تعداد فروش، استخراج و فروش واقعی و میزان مصرف یک خانوار مشخص شده و مدیریت غیر مستقیم بر نانوا نیز شکل می گیرد که در نهایت منجر به افزایش کیفیت نان و جلوگیری از هدر رفت آرد و نان و قاچاق آن که هزینه از جیب مردم است گرفته می شود.

پرستار با بیان اینکه اجرای طرح در مورد سایر کالاهای اساسی مشاب حوزه نان، توزیع و هزینه کرد واقعی بیت المال بین همه آحاد جامعه است، گفت: با اجرای این طرح، اقشار دهک های پایین جامعه برای اولین بار طعم عدالت اقتصادی را خواهند چشید.

  • نویسنده : مانی صیادپور