روابط عمومی منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد پیرامون خبر تخریب در بافت تاریخی توسط شهرداری توضیح داد.

به گزارش آماج خبر به نقل از صدا و سیما مرکز یزد، روابط عمومی منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد درباره فیلم منتشر شده با عنوان تخریب در بافت تاریخی که در فضای مجازی منتشر شده است، توضیح داد: این فیلم مربوط به ریزش دیوار و خطر جان عابرین و ساکنین و ضرورت رفع خطر در کوچه بامسی واقع در بلوار بسیج می‌باشد که منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد بر حسب وظیفه و بر اساس بازدید‌ها و درخواست‌های مردمی به سامانه ۱۳۷ نسبت رفع خطر و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمان در کوچه اقدام کرده است

واحد اجرائیات منطقه به مالک طی چند مرتبه اخطار داده تا اقدام لازم را برای استحکام بنا انجام دهند ولیکن با توجه به عدم اجرا از سوی مالک، شهرداری بر حسب وظیفه و ضرورت نسبت به رفع آن اقدام نموده است.

شایان ذکر است در طول هفته موارد متعدد رفع خطر از سوی شهرداری به صورت دستی و یا بیل بکهو انجام می‌شود که بعضاً این املاک مجهول‌المالک بوده و یا نسبت به اخطار‌ها بی‌تفاوت هستند که شهرداری حسب وظیفه خود نسبت به رفع خطر اقدام کرده و هزینه انجام شده بر اساس قانون در پرونده ملک مذکور لحاظ و مالک یا وکیل آن در اولین مراجعه به شهرداری موظف به پرداخت آن می‌باشند.

در طول سال گذشته بیش از ۲۰۰ مورد رفع خطر در بافت انجام شده که حسب ضرورت و به دلیل دارای خطر جانی بودن برای نیروی انسانی رفع خطر تنها ۴ مورد آن توسط ماشین‌آلات سبک به انجام رسیده که طی سال‌های گذشته تاکنون انجام شده و مساله‌ی جدیدی نیست.

منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد نیز در کنار دیگر نهاد‌های متولی بافت در جهت حفظ میراث شهر جهانی خود را متعهد دانسته و به آن پایبند است.

به عنوان نمونه در چند روز گذشته اقدام به رفع خطر مسجد مالمیر توسط نیروی انسانی شده است که خود گواه اهتمام به حفظ بافت می‌باشد و یا حسینیه کوشک نو که نیاز به رفع خطر دارد که این موضوع با توجه به حساسیت موضوع و امکان برنامه‌ریزی توسط کارشناسان میراث فرهنگی و شهرداری در حال ارائه طرح جهت استحکام بخشی می‌باشد.

از رسانه‌ها و فعالین فضای مجازی به عنوان چشمان بینا و دلسوز جامعه انتظار می‌رود قبل از انتشار مطالب بررسی دقیق موضوعات را مدنظر قرار دهند تا شاهد تشویش و نگرانی‌هایی در سطح جامعه نباشیم.

  • نویسنده : فاطمه حبیبیان