معاون جهاد کشاورزی خوزستان: با توسعه صنایع فرآوری، خام فروشی خرما پایان و اشتغال زایی و ارزش افزوده افزایش می‌یابد.

به گزارش آماج خبر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در بازدید از کارگاه بسته بندی خرما در شادگان گفت: خوزستان دارای ۳۷ هزار هکتار نخیلات بارور می‌باشد که پیش بینی می‌شود از سطح این نخیلات بیش از ۲۴۰ هزار تن محصول خرما و سایر محصولات به صورت تازه خوری برداشت شود.

تورج نوروزی با بیان اینکه عمده محصول خرمای نخیلات از نوع استعمران می‌باشد افزود: قدرت نگهداری این نوع خرما در شرایط گرمای خوزستان حتی تا یک سال بدون استفاده از سردخانه وجود دارد.

وی پیش بینی کرد:۸۰ هزار تن خرمای استعمران توسط کارگاه‌های بسته بندی استان خریداری و بخش عمده آن به خارج از کشور صادر شود.

نوروزی با اشاره به اینکه در خوزستان ۶۵ واحد بسته بندی خرما وجود دارد اضافه کرد: این کارگاه‌ها عمدتا در شهر‌های شادگان، خرمشهر، آبادان، ماهشهر، اهواز و کارون قرار دارند.

نوروزی اظهار داشت: جلسات متعددی با اتحادیه صادرکنندکان خرما و خشکبار و اتحادیه تولیدکنندگان و انجمن خرما جهت قیمت خرید توافقی برگزار شد و بر اساس آنالیز قیمت پیشنهاد شده از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان، قیمت خرید توافقی خرمای استعمران درجه یک ۱۳ هزار تومان تعیین شد و هزینه‌های جانبی مانند جعبه و هزینه حمل و نقل به عهده کارگاه داران است.

وی از اعلام آمادگی کارگاه‌های بسته بندی خبر داد و افزود: هیچ محدودیتی در خرید خرما وجود ندارد.

نوروزی با بیان اینکه تولید کنندگان و کارگاه داران لازم و ملزوم هم میباشند اظهار داشت: در این کارگاه‌ها بیش از ۳۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ده‌ها هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند.

نوروزی اضافه کرد: ما به دنبال کشت قراردادی خرما هستیم تا کشاورز بدون دغدغه نهاده و خدمات را از کارگاه داران دریافت کند و دیگر نگران قیمت فروش خرمای خود نباشد.

وی توسعه صنایع فرآوری خرما را نیز بسیار مهم خواند و افزود: با توسعه این صنایع، خام فروشی خرما نیز پایان پایان می‌یابد و اشتغال زایی و ارزش افزوده افزایش می‌یابد.

  • نویسنده : محمد خرم زاده